لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

اپوزیسیون ونزوئلا پس از شکست سنگین در انتخابات می‌گوید که باید خود را بازسازی کند


خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون در ونزوئلا
خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون در ونزوئلا

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون در ونزوئلا روز دوشنبه اول آذر گفت که اپوزیسیون پس از شکست سنگینی که در انتخابات منطقه‌ای متحمل شد باید استراتژی خود را بازسازی کند.

بر اساس اطلاعیه شورای انتخابات ملی ونزوئلا، حزب حاکم این کشور توانسته دست‌کم ۱۸ فرمانداری از ۲۳ فرمانداری را تصاحب کند.

مسئولان انتخاباتی ونزوئلا در ابتدا اعلام کرده بودند که حزب حاکم ۲۰ فرمانداری را توانسته از آن خود کند، اما رقابت تنگاتنگ در ایالات باریناس و اپیور که به طور سنتی سوسیالیست‌ها در آن دست بالا را دارند، باعث شد که شورای انتخابات ملی ونزوئلا فعلا نتایج انتخابات در این دو ایالت را تایید نکند.

این میان سیاستمداران اپوزیسیون تنها توانسته‌اند در سه ایالت پیروز شوند. احزاب اصلی اپوزیسیون که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ و انتخابات کنگره در سال ۲۰۲۰ را تحریم کرده بودند، می‌گویند که انتخابات منصفانه‌ در این کشور وجود ندارد چرا که دولت نیکلاس مادورو و گروه‌های خشونت‌گرای وفادار به او در هر انتخاباتی مداخله می‌کنند.

آنها اما امسال در پی ناکامی تحریم‌های ایالات متحده برای برکناری نیکلاس مادورو در انتخابات شرکت کردند.

انتخابات روز یکشنبه آزمونی برای نیروهای مختلف سیاسی در ونزوئلا بود که می‌خواهند برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ خیز بردارند. این میان نیروهای اپوزیسیون به خاطر حضور ناظران بین‌المللی از اتحادیه اروپا تا حدی جسورتر شده بود.

رویترز می‌نویسد که گزارش مقدماتی ناظران بین‌المللی روز سه‌شنبه منتشر می‌شود اگرچه اخلال عمده‌ای در انتخابات صورت نگرفته است. با این حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، دولت مادورو را به برگزاری یک انتخابات معیوب متهم کرد که در آن با ممنوع کردن حضور برخی نیروهای اپوزیسیون و آزار و اذیت آنها، دستکاری در فهرست رای دهنگان و سانسور، زمینه را برای پیروزی حزب خود فراهم کرد.

خوان گوایدو، رئیس سابق کنگره ونزوئلا که واشینگتن و متحدانش وی را به عنوان رهبر اصلی ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند، روز دوشنبه پس از این نتایج ناامیدکننده گفت که اپوزیسیون باید خودش را بازسازی کند.

وی اظهار داشت: «امروز مرحله جدیدی شروع شده است. امروز زمان تامل در میان رهبری ما است... زمان جدال و حودخواهی در بین رهبران سیاسی نیست.»

تحلیل‌گران در آستانه انتخابات هشدار داده بودند که تصمیم دیرهنگام اپوزیسیون و اختلافات درون گروهی آنها بر سر این که آیا باید از کاندیداها حمایت کنند، باعث می‌شود که نتوانند عملکرد خوبی در این انتخابات داشته باشند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG