لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

قطعی برق و خاموشی گسترده به بحران انسانی در ونزوئلا دامن زد


شب در ونزوئلا پس از قطع شدن برق
شب در ونزوئلا پس از قطع شدن برق

قطع شدن برق و خاموشی در نقاط وسیعی از ونزوئلا به تنش‌ها میان نیکلاس مادورو و خوان گوایدو دامن زده و طرفین یکدیگر را مقصر این وضعیت می‌دانند. از سویی منابع درمانی می‌گویند که این مشکل جان هزاران بیمار را در کشور تهدید می‌کند.

برق در ونزوئلا از عصر پنج‌شنبه در اوج ترافیک قطع شد که به توقف سیستم متروی کاراکاس منجر شد. در پی این رخداد هزاران نفر مجبور شدند پای پیاده به خانه‌های خود بازگردند در حالی که با نور موبایل‌ مسیرشان را روشن کرده بودند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده است، ایالات متحده را به ایجاد «جنگ برق» با کشور خود متهم کرده است.

وی اظهار داشت: «امپریالیسم ایالات متحده جنگ برق را علیه مردم ما به راه انداخته و آنها شکست خواهند خورد. هیچ کس و هیچ چیزی نمی‌تواند مردم [سیمون] بولیوار و [هوگو] چاوز را شکست دهد.»

خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا، قطع شدن برق را نتیجه یک حمله به سیستم برق ونزوئلا دانسته و مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدای آمریکا را که مخالف مادورو محسوب می‌شود، مسئول آن معرفی کرده است.

اما خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس پارلمان ونزوئلا که خود را رئیس جمهور موقت این کشور خوانده است، عامل اصلی این رویداد را «بی‌کفایتی بیش از حد» دولت مادورو دانسته است.

به گفته وی، ۲۲ ایالت ونزوئلا با مشکل خاموشی مواجه هستند که یک رکورد در کشور محسوب به حساب می‌آید. آقای گوایدو اظهار داشت: «این قطع برق شاهدی بر بی‌کفایتی بیش از حد است و زمانی بخش برق در کشور بهبود می‌یابد که این غاصبان پاپس بکشند.»

بیش از پنجاه کشور جهان خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند که آمریکا و متحدان اروپایی آن و همین طور برخی کشورهای آمریکای لاتین از جمله آنها هستند.

ونزوئلا با یک بحران اقتصادی و انسانی گسترده مواجه است به طوری که در سالیان اخیر میلیون‌ها نفر بر اثر کمبود غذا و دارو ناگزیر از ترک کشور شده‌اند. صندوق بین‌المللی پول ابرتورم در ونزوئلا را برای سال جاری میلادی ده میلیون درصد پیش‌بینی کرده است.

اما مسئله قطع شدن برق شرایط را به ویژه برای بیماران در ونزوئلا حاد می‌کند. روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از جیمی لورنزو، رئیس موسسه درمانی خیریه مدیکوس یونیدوس، گزارش داده که روزانه ۵۰ نوزاد در کشور به دنیا می‌آیند که نیازهای ویژه دارند. همچنین ۱۵ هزار بیمار کلیوی نیز در ونزوئلا هستند که نیاز به دیالیز دارند و قطع شدن برق جان همه آنها را به خطر انداخته است.

به گفته یک منبع پزشکی دیگر، بیمارستان‌ها در ونزوئلا ناگزیر شده‌اند که با استفاده از اندک لوازمی که دارند به شکل نوبتی برای درمان بیماران از دستگاه استفاده کنند.

همین گزارش از قول متخصصان برق در ونزوئلا، عامل خاموشی را سوءمدیریت و فساد دولتی خوانده که باعث شده تحهیزات نیروگاه‌ها برای سال‌ها مورد غفلت واقع شوند.

منبع: رادیو عمومی ملی آمریکا، نیویورک تایمز، رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG