لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۱

تظاهرات وسیع مخالفان در ونزوئلا؛ خوان گوایدو خود را رئیس‌جمهور موقت نامید


کاراکاس، پایتخت ونزوئلا؛ یش‌بینی می‌شود که صدها هزار نفر در سراسر کشور در این تظاهرات شرکت کنند
کاراکاس، پایتخت ونزوئلا؛ یش‌بینی می‌شود که صدها هزار نفر در سراسر کشور در این تظاهرات شرکت کنند

جمعیت گسترده‌ای از مردم ونزوئلا روز چهارشنبه در اعتراض به حکومت نیکلاس مادورو تظاهرات کردند، امری که خوان گوایدو، رهبر مخالفان آن را پشتوانه‌ای دانسته تا خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا بنامد.

موج جدید تظاهرات که از روز سه شنبه آغاز شد به دعوت آقای گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا و یکی از رهبران جوان مخالفان حکومت، در اعتراض به تغییرات اخیر در قانون اساسی و تضعيف ساختارهای دمکراتيک ونزوئلا برگزار می‌شود.

انتظار می‌رود این تظاهرات که در روز نمادین پایان دیکتاتوری نظامی دهه پنجاه میلادی برپا شده بزرگترین حرکت اعتراضی مخالفان در یک سال اخیر باشد.

​نیکلاس مادورو روز دهم ژانویه به طور رسم دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد ولی مخالفان او را به دستکاری در آرا و تقلب گسترده متهم می‌سازند و از این رو مشروعیت ریاست جمهوری او را زیر سئوال برده اند.

در شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، ده‌ها هزار نفر از محله‌های مختلف شهر به حرکت درآمده و خود را به محل سخنرانی خوان گوایدو رساندند.

آقای گوآیدو در میان هواداران خود با ادای سوگند ریاست جمهوری گفت که با پشتیبانی نیروهای مسلح ریاست جمهوری موقت را به دست می‌گیرد و انتخابات برگزار می‌کند.

دقایقی بعد پس از این دولت دونالد ترامپ اعلام کرد که آمریکا ریاست جمهوری خوان گوایدو را به رسمیت می‌شناسد و تمام توان اقتصادی و دیپلماتیک خود را برای دستیابی ونزوئلا به دموکراسی به کار می‌گیرد.

یک مقام کانادایی نیز به خبرگزاری رویترز گفت که این کشور در نظر دارد ریاست جمهوری موقت آقای گوایدو را به رسمیت بشناسد.

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌توان دید که نیروهای گارد ملی برای متفرق کردن هواداران خوان گولیدو در پایتخت از گاز اشک آور استفاده کرده‌اند. اما این تنها کاراکاس نیست که شاهد قدرت‌نمایی مخالفان است.

مطبوعات و رسانه‌های ونزوئلا از برگزاری تظاهرات در سایر شهرهای بزرگ از جمله والنسیا و ماراکایبو خبر داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که صدها هزار نفر در سراسر کشور در این تظاهرات شرکت کنند.

همزمان حزب سوسیالیست حاکم نیز قرار است به مناسبت سالگرد سقوط دیکتاتوری نظامی هواداران خود را در تظاهرات دیگری بسیج کند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد اپوزیسیون تحت تاثیر فعالیت‌های خوان گوایدو، رییس جدید مجلس ملی، و انتقادهای گسترده جامعه بین المللی از دور دوم ریاست جمهوری آقای مادورو نیرو گرفته است.

بسیاری معتقدند که تغییر حکومت در ونزوئلا به موضع‌گیری نیروهای مسلح این کشور بستگی دارد. در سال‌های اخیر ارتش در قبال اقدامات نیکلاس مادورو برای تضعیف نهادهای دمکراتیک و دو موج گسترده تظاهرات مخالفان از او حمایت کرده است.

خوان گوایدو در شبکه توئیتر نوشت: «پیام ما به تمامی بخش‌های نیروهای مسلح کاملا روشن است: از پارلمان به سوی آنها دست اتحاد دراز کرده و از آنها می‌خواهیم که به قانون اساسی و ملت بپیوندند.»

آقای گوایدو اعلام کرده که مقامات دولتی و نیروهای مسلح که در ساقط کردن دولت فعلی مشارکت کنند مورد عفو قرار خواهند گرفت. اما با این حال تضمینی وجود ندارد که فرماندهان نیروهای مسلح به صف مخالفان دولت نیکلاس مادورو بپیوندند.

مایک پنس معاون رییس جمهور آمریکا نیز در یک پیام ویدئویی رهبر ونزوئلا را «دیکتاتوری بدون مشروعیت» توصیف کرد و از مردم خواست «صدای اعتراض خود را به گوش همه برسانند.»

به گفته نهادهای مدنی و گروه‌های مدافع حقوق بشر در ونزوئلا در تظاهرات پراکنده روز سه‌شنبه که در محلات کارگری و فقیرنشین بسیاری از شهرها برگزار شد یک نوجوان ۱۶ ساله در محله‌ای در غرب کاراکاس کشته و حداقل ۳۰ نفر نیز در سراسر کشور بازداشت شدند.

منبع: خبرگزاری‌های بلومبرگ و رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG