لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

رویترز: پول نفت صادراتی ونزوئلا به حساب شرکت نفت روسیه واریز می‌شود


در جریان بحران اخیر ونزوئلا، ولادیمیر پوتین تمام‌قد در کنار نیکلاس مادورو ایستاده است.
در جریان بحران اخیر ونزوئلا، ولادیمیر پوتین تمام‌قد در کنار نیکلاس مادورو ایستاده است.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ‌۲۹ فروردین، در گزارشی از اقدام ونزوئلا برای استفاده از حساب بانکی شرکت دولتی «روس‌نفت» روسیه برای فروش نفت با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا خبر داد.

آمریکا در ژانویه سال جاری شرکت ملی نفت ونزوئلا را تحریم کرد و داد و ستد با این شرکت بر اساس دلار آمریکا ممنوع شد.

رویترز روز پنج‌شنبه با استناد به منابع آگاه و اسنادی که مشاهده کرده نوشت که ونزوئلا در صورت‌حساب محموله‌های نفتی خود، حساب بانکی «روس‌نفت» را درج می‌کند و دلارهای نفتی به حساب این شرکت واریز می‌شود.

این گزارش می‌افزاید، معمولا مشتریان نفتی پول محموله‌ها را یک تا سه ماه بعد از دریافت واریز می‌کنند، اما «روس‌نفت» پول نفت ونزوئلا را بدون تاخیر پرداخت می‌کند و منتظر تسویه حساب مشتریان ونزوئلا نمی‌ماند.

بدین ترتیب، هم ونزوئلا سریع به درآمد نفتی خود دسترسی می‌یابد و هم «روس‌نفت» به خاطر گرفتن تخفیف در قیمت نفت ونزوئلا سود می‌کند و هم راهی برای پرداخت بدهی‌های معوقه ونزوئلا به روسیه باز می‌شود.

رویترز می‌نویسد از زمان آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علی دولت نیکلاس مادورو، ونزوئلا مذاکرات فشرده‌ای با متحد خود روسیه برای دور زدن تحریم‌ها آغاز کرده است.

روسیه آشکارا تحریم‌های آمریکا را «غیرقانونی و فاقد اعتبار» می‌خواند و گفته است که به ونزوئلا کمک خواهد کرد این تحریم‌ها را بشکند.

روسیه از سال ۲۰۰۶ حدود ۱۶ میلیارد دلار وام به ونزوئلا پرداخت کرده و شرکت‌های روسی، خصوصا شرکت‌های نفتی، سرمایه‎گذاری‌های کلانی در ونزوئلا کرده‌اند.

روسیه با کمک به ونزوئلا موفق به دریافت بدهی‌های خود نیز می‌شود، اگرچه اخیرا خبرگزاری «تاس» روسیه از تاخیر در پرداخت بدهی‌های ونزوئلا به این کشور طی ماه گذشته خبر داده بود.

سرگی استارچاک، معاون وزیر اقتصاد روسیه می‌گوید ونزوئلا ماه مارس بایستی صد میلیون دلار از بدهی خود به روسیه را می‌پرداخت، اما نتوانسته است این مبلغ را بپردازد. وی همچنین از عدم پرداخت سه میلیارد دلار بدهی سررسید شده ونزوئلا به روسیه تا آخر مارس خبر داد.

روسیه اخیرا گفت به ونزوئلا یک ماه فرصت داده می‎شود تا بدهی صد میلیون دلاری ماه مارس را پرداخت کند. همچنین توافق کرد که بدهی معوقه سه میلیارد دلاری یاد شده طی ده سال تدریجی پرداخت شود.

ونزوئلا با دریافت وام از روسیه و چین، طی سال‌های گذشته همواره بخشی از نفت خود را به آنها پیش‌فروش کرده است.

این کشور در ماه مارس روزانه ۹۰۰ هزار بشکه نفت فروخته است. نفت سهمی ۹۰ درصدی در صادرات این کشور دارد.

۴۰ رصد از این نفت به پالایشگاه «ریلاینس» هند فروخته شده است که اتفاقا یکی از مشتریان عمده نفت ایران است. در اسناد صورت‌حساب این محموله‌ها، گفته شده است پول نفت به حساب «روس‌نفت» واریز شود.

با این حال برخی منابع به رویترز گفته‌اند، بانک‌های هندی مایل نیستند برای محموله‌هایی که نام ونزوئلا را یدک می‌کشند، پولی انتقال دهند، حتی به حساب شرکت‌های روسی.

شرکت ریلاینس هند تایید کرده است که نفت ونزوئلا را از طریق شرکت‌های روسی و چینی خریداری می‌کند، اما گفت در این زمینه به صورت فعال با وزارت خارجه آمریکا مذاکره می‌کند.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، تاس، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG