لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

رویترز: ونزوئلا ساخت دو نفتکش دیگر را به ایران سفارش می‌دهد‌


دومین نفتکش سفارشی ونزوئلا به ایران که در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر ساخته شد
دومین نفتکش سفارشی ونزوئلا به ایران که در شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر ساخته شد

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ونزوئلا برای ساخت دو نفتکش با یک شرکت ایرانی قرارداد می‌بندد. البته تلاش ونزوئلا برای تقويت ناوگان کشتیرانی خود به‌دلیل تعویق در پرداخت مبلغ مورد توافق و مشکلات دیگر نظیر ثبت نفتکش‌ها با دشواری‌های فراوانی روبرو است.

شرکت نفت دولتی ونزوئلا از پارسال اقدامات برای اجاره، خرید و افزایش ناوگان نفتکش‌های خود را افزایش داده است. در يک دهه اخیر به‌دليل کمبود بودجه و تحریم‌های آمریکا که بیمه و تردد شناورهای این کشور را در بنادر بین‌المللی محدود کرده است ونزوئلا بخش قابل توجهی از ظرفیت کشتیرانی خود را از دست داده است.

بر اساس اسناد درونی شرکت نفت دولتی ونزوئلا، قیمت هر یک از این دو نفتکش افرامکس که قرار است «ایندیا اورکیا» و «ایندیا مارا» نامگذاری شوند حدود ۳۴ میلیون دلار خواهد بود.

این نفتکش‌ها را قرار است شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در تاسیسات کشتی‌سازی بندر بوشهر بسازد. این شرکت در گذشته نیز دو نفتکش افرامکس دیگر به نام‌های «آریتا» و «آنیتا» برای شرکت نفت دولتی ونزوئلا ساخته که ظرفیت آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه است.

یکی از منابع به خبرگزاری رویترز گفت: «ساخت نفتکش ایندیا اورکیا باید به زودی شروع شود».

براساس اسنادی که در اختیار رویترز قرار گرفته است، این قرارداد پس از پرداخت کامل بدهی‌های ونزوئلا به ایران به صورت محموله‌های بنزین به اجرا گذاشته خواهد شد و یکی از دلایل تاخیر در اجرای قرارداد موضوع بازپرداخت بدهی‌ها بوده است.

شرکت نفت دولتی ونزوئلا در اواخر سال ۲۰۲۱ حدود ۶۴۴ هزار بشکه سوخت به ارزش تقریبا ۴۰ میلیون یورو به ایران تحویل داد.

این اسناد نشان می‌دهند که شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بابت بدهی ونزوئلا برای ساخت نفتکش «آریتا» ۳۰ میلیون و ۳۴۰ هزار یورو، و در ماه اوت گذشته نیز یک میلیون و ۹۹۰ هزار یورو دیگر برای بهره بدهی‌ها دریافت کرده است.

به‌دلیل بدهی‌های ونزوئلا به شرکت ایرانی، بهره‌برداری از دو نفتکش «آریتا» و «آنیتا» به تاخیر افتاد و بازوی کشتیرانی شرکت نفت دولتی ونزوئلا برای بیمه و جواز کشتیرانی این دو نفتکش مدت‌ها دچار مشکل بود.

نفتکش «آریتا» که اکنون «کولون» نامگذاری شده در سال ۲۰۱۷ به آب انداخته شد ولی به فاصله کوتاهی به‌دلیل بدهی توقیف شد. این نفتکش در سال ۲۰۱۹ آزاد شد ولی از آن زمان تاکنون اغلب اوقات در حریم دریایی ونزوئلا بوده است.

به گفته یکی از منابع مطلع، نفتکش «آنیتا» نیز با محموله میعانات ایران را به مقصد ونزوئلا ترک کرده ولی اطلاعات موسسات ردیابی شناورها نشان می‌دهد که هنوز به ونزوئلا نرسیده است.

اطلاعات موسسه ردیابی شناورها «تانکر ترکرز» همچنين نشان می‌دهد که ابرنفتکشی به نام «ون یائو» تحت اجاره شرکت بازرگانی نفت ایران و حامل میعانات به سوی ونزوئلا در حال حرکت است. ارسال میعانات از سوی ایران بخشی از معاوضه محصولات نفتی بین دو کشور است.

اسناد شرکت نفت دولتی ونزوئلا نشان می‌دهد که این کشور قرار است برای ساخت چهار نفتکش در مجموع حدود ۱۵۷ میلیون یورو به ایران بپردازد. این توافق اولین بار در سال ۲۰۰۶ با سرو صدای فراوان از سوی دولت‌های دو کشور اعلام شد.

در اسنادی که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است تاریخ دقیق پایان ساخت و تحول دو نفتکش جدید به ونزوئلا مشخص نشده است.

شرکت دولتی نفت ونزوئلا و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به سئوال رویترز در این مورد پاسخ ندادند.

صنایع نفت و انرژی ایران و ونزوئلا به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، برای تامین خدمات ضروری برای شناورهای خود و یا شناورهای اجاره‌ای با مشکلات فراوانی روبرو هستند و محموله‌هایی که با پرچم‌های این دو کشور تردد می‌کنند همواره با احتمال توقف روبرو هستند.

واشینگتن در سال‌های اخير تعداد بيشتری از شناورهای مرتبط با ايران و ونزوئلا را به فهرست تحريم‌ها افزوده و علاوه بر شرکت‌های نفت دولتی دو کشور، بازوی کشتيرانی آن‌ها را نيز تحريم کرده است.

XS
SM
MD
LG