لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۲

ونزوئلا ارزش پول خود را ۲۳ برابر کاهش داد


نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، هفته گذشته اعلام کرد در نظر دارد قیمت بنزین را آزاد کند
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، هفته گذشته اعلام کرد در نظر دارد قیمت بنزین را آزاد کند

دولت ونزوئلا نرخ رسمی دلار در مقایسه با پول ملی خود، بولیوار، را بیش از ۲۳ برابر افزایش داد.

بدین ترتیب، بولیوار ۹۵ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و نرخ رسمی هر دلار آمریکا از ۲۸۵ هزار بولیوار به ۶ میلیون بولیوار رسید.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در مقابل این میزان از تنزل ارزش پول ملی، دولت ونزوئلا حداقل دستمزدها را با افزایشی ۳۵۰۰ درصدی به ۳۰ دلار در ماه افزایش داد.

انتظار می‌رود تنزل نرخ رسمی بولیوار باعث افزایش بیشتر تورم در ونزوئلا شود. پیشتر صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم در این کشور تا پایان سال جاری میلادی به یک میلیون درصد برسد.

ونزوئلا بزرگترین دارنده ذخایر نفتی جهان است، اما این کشور طی چند سال گذشته شاهد یکی از فاجعه آمیزترین دوران اقتصادی خود بوده است و تولید روزانه نفت کشور نیز طی دو سال گذشته با حدود ۴۵ درصد کاهش به زیر ۱.۳ میلیون بشکه سقوط کرده است.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، هفته گذشته اعلام کرد در نظر دارد قیمت بنزین را آزاد کند. قیمت بنزین در ونزوئلا کمترین میزان در جهان و حدود یک سنت به ازای هر لیتر است. متوسط قیمت آزاد بنزین در جهان ۱۲۱ برابر بیشتر از قیمت بنزین در این کشور است.

دولت مادورو همچنین می‌خواهد پنج صفر از ارز رسمی خود را حذف کند. اقدامات اقتصادی این کشور در رابطه با ارز به این نکات خلاصه نمی‌شود. این کشور اسفند ماه سال گذشته واحد پول مجازی با نام «پترو» را عرضه کرد که ارزش آن ۶۰ دلار است. این اقدام در راستای دور زدن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا انجام شد، اما هنوز گزارشی درباره موفقیت و جایگاه این ارز، در حالی که ماه‌هاست بازار ارزهای مجازی دچار تلاطم است، منتشر نشده است.

آقای مادورو گفته است که با افزایش قیمت بنزین و رشد ۴ درصدی مالیات بر ارزش افزوده، سالانه ۱۰ میلیارد دلار وارد خزانه دولت خواهد شد.

بر اساس آمارهای اوپک که ونزوئلا نیز عضوی از آن است، این کشور طی سال گذشته ۳۲ میلیارد دلار صادرات داشت که ۹۸ درصد آن نفت خام بوده است.

مصرف داخلی نفت ونزوئلا روزانه حدود نیم میلیون بشکه نفت خام است و سه برابر این حجم، نفت خام را نیز صادر می کند.

در حالی که کل صادرات این کشور ۲.۵ برابر واردات آن است، وجود فساد گسترده، یارانه‌های سنگین، سیاست‌های اقتصادی نافرجام، افت قیمت نفت و تحریم‌ها باعث شده است که کشور طی چند سال گذشته با بحران اقتصادی عمیقی مواجه شود.

سازمان ملل متحد اخیرا اعلام کرد که طی سه سال اخیر در حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن از کشور بحران زده ونزوئلا گریخته‌اند و به کشورهای کلمبیا، اکوادور، برزیل و پرو رفته‌اند. این تعداد، هفت درصد از کل جمعیت ونزوئلا را در بر می‌گیرد.

مادورو،‌ رئيس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا، کشورهای غربی را متهم می‌کند که جنگ اقتصادی علیه ونزوئلا به راه انداخته‌اند وعامل بحران اقتصادی در این کشور هستند.

وی ماه مه امسال برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا انتخاب شد. این درحالی است که شماری از کشورها نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا را قبول نکردند.

در این میان، برخی از تشکل‌های کارگری همراه با احزاب مخالف، مردم ونزوئلا را به اعتصاب در روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد فراخوانده اند.

شبکه خبری بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول، اوپک و منابع خبری/د.خ/ر.ب
XS
SM
MD
LG