لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

سقوط چشمگیر تولید نفت ونزوئلا


به گزارش خبرگزاری‌ها، بسیاری از مردم ونزوئلا از کمبود موادغذایی و دارو به شدت رنج می‌برند
به گزارش خبرگزاری‌ها، بسیاری از مردم ونزوئلا از کمبود موادغذایی و دارو به شدت رنج می‌برند

گزارش‌ها حاکی است که بی‌میلی شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین نفتی ونزوئلا، به‌خاطر عدم پایبندی این کشور به پرداخت بدهی‌های خود باعث شده است که تولید نفت ونزوئلا طی دو سال گذشته، بیش از ۳۵ درصد کاهش یابد و این کاهش طی ماه‌های گذشته با آهنگ بیشتری ادامه دارد.

نشریه تخصصی «اویل پرایس» در گزارشی در روز پنجشنبه ۲۱ دی، نوشت که تولید روزانه نفت ونزوئلا از ۳.۵ میلیون بشکه در دهه ۹۰، به ۱.۷ میلیون بشکه در پایان سال گذشته میلادی رسید و با توجه به بی‌میلی شرکت‌های خارجی برای توسعه حوزه انرژی این کشور، انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال جاری میلادی به یک میلیون بشکه سقوط کند.

این گزارش می‌گوید که شرکت نفت ونزوئلا نتوانسته است بدهی‌های خود را به شرکت‌های خارجی پرداخت کند و طی ماه‌های گذشته، تولید نفت این کشور با سرعت در حال کاهش بوده است.

ونزوئلا که اقتصادش به درآمدهای نفتی وابسته است، در سال‌های گذشته که قیمت نفت کاهش یافته، به شدت دچار تلاطم شده است و مجلس ملی ونزوئلا که کنترل در اختیار مخالفان دولت است اخیرا اعلام کرد بهای کالا‌ها در این کشور که بالا‌ترین نرخ تورم جهان را دارد، در سال گذشته میلادی، ۲۶۱۶ درصد افزایش یافته است و بسیاری از مردم از کمبود موادغذایی و دارو به شدت رنج می‌برند.

آمارهای صندوق بین المللی پول نیز حاکی است که اقتصاد ونزوئلا در سه سال گذشته که قیمت نفت کاهش یافته، ۳۰ درصد کوچکتر شده است و این رشد منفی کماکان ادامه خواهد داشت.

در این دوره زمانی، کل صادرات نفتی و غیرنفتی ونزوئلا از حدود ۹۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به پایین‌تر از ۳۰ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.

در این میان، ذخایر ارزی ونزوئلا نیز در این دوره زمانی، سه برابر کاهش یافته و به حدود ۱۰ میلیارد سقوط کرده است.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، سه ماه قبل با اخراج رئیس شرکت نفت این کشور، یک ژنرال ارتش را به ریاست این شرکت منصوب کرد. نشریه تخصصی «پلاتس» در این زمینه نوشت که ورود نظامیان به عرصه نفت، راه را برای فساد اقتصادی بیشتر باز خواهد کرد و زمام امور از دستان مسئولین حرفه ای و کارکشته نفت خارج خواهد شد.

ونزوئلا در شرایطی بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد که در وضعیت کنونی، عراق، لیبی و نیجریه جای این کشور در بازارهای جهانی را خواهند گرفت.

منابع: اویل پرایس، اوپک، صندوق بین المللی پول، فایننشال تایمز، پلاتس/د.خ/ب.ک
XS
SM
MD
LG