لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

ادامه تنش میان دولت و مجلس؛ واعظی: دوستان سنگ‌اندازی می‌کنند تا دولت نتواند تحریم‌ها را بردارد


محمود واعظی
محمود واعظی

در ادامه تنش میان مجلس شورای اسلامی و دولت بر سر مصوبه هسته‌ای اخیر مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، دولت روحانی را به هفت سال «کم‌کاری» و محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس ‌جمهوری، مجلس را به «سنگ‌اندازی» و اهداف انتخاباتی متهم کرد.

پس از آن که حسن روحانی مصوبه مجلس را «مضر» و عجولانه نامید و از مجلسی‌ها به طعنه خواست که «هول» نشوند، رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهوری ایران جواب داد که کسی «هول» نشده است.

محمدباقر قالیباف پنج‌شنبه شب در یک گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی از شبکه اول تلویزیون ایران به حسن روحانی چنین جواب داد: «رئیس جمهور فرمود که یک عده هول شدند و اجازه دهید ما کارمان را انجام دهیم که بنده عرض می‌کنم که کسی هول نشده و از قضا همه ما و مردم هفت سال است که منتظریم کاری انجام شود.»

اشاره وی به اظهارات رئیس‌ جمهوری ایران پس از ابلاغ مصوبه مجلس درباره «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» به دولت بود که روحانی به طور غیرمستقیم به مجلس و سایر نهادهای حکومتی گفت که «هول» نشوند و به «باتجربه‌ها» در حوزه دیپلماسی اجازه فعالیت دهند.

آقای قالیباف افزود: «همه آرزوی ما آن است که در این چند ماه باقی مانده از عمر دولت حتماً کاری انجام شود و مردم با خاطره خوشی با دولت دوازدهم خداحافظی کنند و آرزوی ما آن است که رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد.»

اما روز جمعه محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، اعضای مجلس شورای اسلامی را متهم کرد که با هدف جلوگیری از رفع تحریم‌ها «سنگ‌اندازی می‌کنند».

او مجلس شورای اسلامی را به «سنگ‌اندازی» در مسیر دولت با اهداف انتخاباتی برای رقابت‌های ریاست ‌جمهوری سال ۱۴۰۰ متهم کرد.

آقای واعظی در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: «عجیب این است که در مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بندهایی گذاشته‌اند که معلوم است مانع رفع تحریم می‌شود، اما اسمش را رفع تحریم‌ها گذاشته‌اند.»

وی افزود: «آنها می‌خواهند که این دولت نتواند برای مردم گشایشی به وجود بیاورد، برای همین به طور دائم حمله می‌کنند تا در انتخابات ۱۴۰۰ خودشان پیروز شوند.»

اظهار نظر محمود واعظی یادآور اشاره محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ای است که در هفته جاری منتشر شد.

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه گفت که «بعضی دوستان» به آمریکا «گرا می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید» و دولت روحانی «در قدرت نمی‌ماند» و نباید با این دولت مذاکره کند.

آقای ظریف در گفت‌وگویی که روز یک‌شنبه، ۹ آذر، در وب‌سایت انتخاب منتشر شد دقیق توضیح نداد که منظورش از «بعضی دوستان» چه کسانی است، ولی گفت که «ابزار تبلیغ و حاشیه امن در اختیار دوستان است» و به نظر می‌رسید منظور او مخالفان اصولگرای دولت حسن روحانی است.

لایحه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» محدودیت‌هایی را بر سر راه بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند،‌ به طوری که آنها دیگر قادر نخواهند بود سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنند.

طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که ۹ ماده دارد همچنین دولت جمهوری اسلامی را «مکلف کرده» که برای لغو تحریم‌ها «غنی‌سازی ۲۰ درصدی را عملیاتی کند و سازمان انرژی اتمی هم استفاده از سانتریفوژ‌های نسل ۶ و ۸» را در دستور کار قرار دهد.

محمدجواد ظریف روز پنج‌شنبه به کشورهای غربی هشدار داد که اگر آن‌ها به تعهدات‌شان در برجام عمل نکنند دولت روحانی مجبور به اجرای این مصوبه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG