لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۱

مراقب ۸۷۶ رفتار «منکراتی» خود در ایران باشید


نشست دبیران شوراهای امر به معروف در تهران
نشست دبیران شوراهای امر به معروف در تهران

شاید ندانید که اگر در ایران ۸۷۶ کار را در کوچه و خیابان مرتکب شوید و آدم بد‌شانسی هم باشید، ممکن است برای‌تان تذکر یا عقوبت به همراه داشته باشد.

«ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» که احمد جنتی متولی آن است سال ۱۳۹۷ بیش از ۲۴ میلیارد تومان پول گرفته تا مصادیق این ۸۷۶ رفتار را در انظار عمومی پیدا کرده و به عامل یا عاملان این رفتار‌ها «تذکر لسانی» بدهد.

بیش از چهار هزار و ۶۰۰ گروه ۱۰ نفره هم در سراسر ایران آموزش دیده و سازماندهی شده‌اند تا شب و روز در کوی و برزن قدم زده و به کسانی که مرتکب هر یک از این رفتارها می‌شوند، نهیب بزنند.

فهرست کردن مصادیق تمام ۸۷۶ منکر و توضیح درباره آنها شاید از حوصله شما خارج باشد، اما خوب است دست‌کم درباره برخی از آنها کمی اطلاعات داشته باشید.

دست‌کم اگر از بد حادثه روزی یکی از ماموران در خیابان، کوچه، کوه، جنگل و دشت و صحرا به پست شما خورد و «تذکر» گرفتید، می‌دانید که احتمالا مرتکب یکی از مصادیق «منکر» شده‌اید.

تمام این مجموعه رفتار‌های «منکراتی» که پژوهشکده ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر براساس قرآن، سنت، روایات و فتوای مراجع آن را تهیه کرده در ۱۳ عنوان چنین تقسیم‌بندی شده‌ است:

احمد جنتی علاوه بر دیگری مسئولیت‌های رسمی‌اش، متولی ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز هست.
احمد جنتی علاوه بر دیگری مسئولیت‌های رسمی‌اش، متولی ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز هست.

به ترتیب حروف الفبا هم که باشد، اول از مصادیق «منکر اجتماعی» شروع می‌کنیم. شما در این بخش با بیش از ۹۰ مصداق «منکراتی» مواجه هستید که مهم‌ترین آنها عبارتند از: تجسس در افکار دیگران، حبس بیگناهان، شنود و ضبط مکالمات دیگران و ظلم بر مسئولان.

ورود بدون اجازه به منزل دیگران، ورود بدون اجازه به محل کار دیگران و پروندهسازی (ثبت و نگهداری عیوب مسلمان) هم در همین عنوان منکراتی گنجانده شده است.

درباره برخی از این منکرات، توضیح و تفسیری فراوانی داده شده، اما اشاره نشده که صاحبان قدرت در ایران که روحانیون باشند، نزدیک‌ترین افراد به ارتکاب چنین منکراتی هستند، نه مردم.

حالا برویم سراغ عناوین «منکرات اخلاقی» که شامل شاید بیش از ۲۰۰ مصداق «منکراتی» است.

بر اساس نظر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، شما اگر در ایران آرزوی طولانی داشته باشید، مرتکب «منکر» شده‌اید.

این ستاد می‌گوید اگر شما به هر نحوی عمر خود یا دیگران را به طور عمد اتلاف کنید و یا حتی اظهار نظر بدون آگاهی کنید، این رفتار شما مصداق منکرات است.

این نکته را باید در نظر بگیرید که اگر افراط و تفریط در زندگی داشته باشید و تخلّی رو به قبله و پشت به آن انجام دهید، در واقع کاری کرده‌اید که «منکر» است.

زنان و مردان بالغ هم باید بدانند که اگر روزی در وضعیت و موقعیت جنب، حائض یا زائو بودند و در حرم امامان و مسجد توقف کردند، مرتکب منکر شده و شاید در این خصوص «تذکر لسانی» بگیرند.

ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر همچنین حضور بیدعوت در مهمانی را از مصادیق «منکرات اخلاقی» برشمرده و زدن بیجای کودکان را نفی کرده است.

به احتمال فراوان از نظر این ستاد «زدن به‌جای کودکان» در ایران می‌تواند در زمره رفتار‌های «معروف» باشد.

«منکرات اداری» نیز بخش دیگری از این منکرات است که شامل حدود ۳۰ رفتار «منکراتی» است.

اگر در ایران شما به هر ترتیب و طریقی در برگزاری جلسات [اداری] بیفایده نقش داشته و دارید، تردید نکنید که از نظر ستاد زیرنظر احمد جنتی مرتکب منکر شده‌اید.

مورد دیگری که نباید آن را فراموش کنید این است که اگر شما در گذشته، حال یا آینده اقدام به استخدام منشی نامحرم و بدحجاب در ایران کرده یا کنید، رفتار شما از یکی از مصادیق منکر است.

خروج بدون مجوز در ساعات اداری، دریافت اضافه کاری نابجا، سفرهای بیمورد داخلی و خارجی، عدم رعایت مراتب اداری، مأموریتهای بیمورد و مکالمه غیر ضروری با تلفن اداره از دیگر مصادیق «منکرات اداری» است.

چهارمین عنوان کلی مصادیق منکر در ایران مربوط به «منکر اعتقادی» است. یعنی اگر شما منکر «ولایت»، «نبوت»، «امامت»، «بهشت»، «جهنم» و ادعای «خدائی» یا هر ادعای مذهبی بزرگی دارید، این رفتارتان منکر است.

هر نوع تشکیک شما در مورد «ارزشهای اخلاقی»، «عقاید اسلامی» و «قوانین الهی» هم براساس نظر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق منکر است.

به عبارت روشن‌تر، شما در ایران بهتر است درباره این مسائل نه پرسش کنید و نه شک داشته باشید، در غیر این صورت رفتاری منکراتی از شما سر زده و می‌توانید مشمول «تذکر لسانی» شوید.

در بخش مصادیق «منکر اقتصادی» شما با بیش از ۲۰۰ رفتار منکراتی سر و کله خواهید زد. به طور مثال اگر از ظروف طلا و نقره استفاده کنید یا در مجسمهسازی کار کنید و یا دستی در تولید و تکثیر ویروس نرمافزاری داشته باشید، بدانید که مرتکب «منکر» شده‌اید.

اگر انسانی مقید و پایبند به اصول دینی هستید و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر را هم قبول دارید، بهتر است که دور خرید و فروش آنتن ماهواره، خرید و فروش اسپرم و خرید و فروش اکانت بازی را هم خط بکشید.

اما یادتان باشد اگر سراغ این نوع خرید و فروش‌ها نمی‌روید، پس باید پای خود را وارد بازار خرید و فروش انسان، بت، حشرات، خرچنگ، مارمولک، لاک پشت، سگ و صلیب هم نگذارید که همگی از دم رفتاری «منکراتی» است.

حالا که نمی‌خواهید چنین داد و ستد‌هایی داشته باشید بهتر است به این فهرست منکراتی نیز فروش لوازم کار به مجسمهسازان، فروش مصالح و ابزار به بتسازان و فروش و اجاره مکان برای لهو و لعب را اضافه کنید.

اگر اهل خورد و خوراک هستید و یک رستوران‌روی قهارید و یا دکتر، پرستار یا داروساز هستید هم شاید مصادیق «منکرات بهداشتی و درمانی» برایتان مهم باشد.

در ایران آن‌طور که ستاد زیرنظر احمد جنتی می‌گوید «خوردن حشرات بجز ملخ» رفتاری «منکراتی» است.

این ستاد همچنین معتقد است «تشریح بدن مسلمان»، «درمان به وسیله امور حرام»، «عقیم سازی خود» و «دیگران» هم از مصادیق منکر است.

خب حالا برویم سراغ جنجالی‌ترین مصادیق «منکرات» در ایران؛ یعنی «منکرات جنسی». شما در این بخش با ۵۰ رفتاری آشنا می‌شوید که از نظر روحانیون حاکم بر ایران «منکر» هستند.

ازدواج با بیش از چهار زن در ایران یکی از مصادیق منکر است، ازدواج هر دختری «بدون اذن ولی» و «ازدواج دائم مرد مسلمان با بهائی» هم مشمول همین حکم است.

«استشهاء زنان» و «استمناء مردان» هم در زمره منکرات است. اضافه کنید به این فهرست «تبرّج و خودنمایی»، «تبلیغ و تشویق همجنس گرایی» و «تشبه به جنس مخالف» را.

قطعاً بسیاری از شما می‌دانید که «دست دادن با نامحرم»، «رقص (آموزش، تبلیغ، نمایش رقص)»، «عطر زدن برای جذب نامحرم»، «نگاه به زنان آرایش کرده» و «نگاه به نامحرم با دوربین» هم از دیگر مصادیق «منکرات جنسی» در ایران است.

اگر پسر یا دختر دم‌بخت دارید یا در شرف ازدواج هستید و یا اصلاً سال‌ها پیش تشکیل خانواده داده‌اید، خوب است که نگاهی هم به مصادیق «منکرات خانوادگی» بیندازید.

خیلی صریح و شفاف؛ «دیوث بودن» یکی از مصادیق منکر است. «نافرمانی زن از شوهر» هم منکر است، همان‌طور که «دریافت شیربها»، «زدن بیجای کودکان» و «نپرداختن مهریه همسر» منکر است.

اگر اهل سیاست و فعالیت سیاسی هم هستید در ایران با مصادیق منکراتی سیاسی زیادی سر و کار دارید.

شما اگر در رفتار‌های سیاسی خود مردم را نسبت به نظام، رهبری، مسئولان، انقلاب اسلامی، دولت اسلامی وحتی شورای نگهبان ​بدبین کنید، منکر سیاسی انجام داده‌اید.

در جمهوری اسلامی البته که باید مراقب باشید که به «اشخاص ناصالح» و «قانون نامشروع» رای ندهید که اگر چنین کردید، مرتکب عمل منکر شده‌اید.

«گردنکشی در برابر رهبر عادل»، «محاربه با رهبر عادل»، «نافرمانی از رهبری عادل»، «هجرت به سرزمین کفر و شرک» و «نگرفتن جزیه از اهل کتاب» از دیگر مصادیق منکرات سیاسی در ایران است.

بد نیست اهالی هنر، ادب، فرهنگ، سینما و موسیقی هم در جریان فهرست مصادیق «منکرات فرهنگی» مدنظر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرند.

«آموزش لهو و لعب» و «آموزش مجسمهسازی» رفتاری منکراتی است، همان‌طور که «آوازه خوانی» اقدامی منکراتی است.

برگزاری مراسم چهارشنبه سوری، برگزاری جشنوارههای زاید، تراشیدن ریش، ترویج تساهل و تسامح و ترویج سبک زندگی غیر اسلامی از دیگر مصادیق منکر فرهنگی در ایران است.

در ضمن خرید و فروش آنتن ماهواره، خرید و فروش پایان نامه، خرید و فروش کالای خارجی، شعبده بازی، عضویت در پیمان های علمی و فرهنگی نامشروع و عضویت در پیمان های ورزشی نامشروع در ایران نیز جزو مصادیق منکر فرهنگی است.

اعمال نفوذ نامشروع، تبعید بی گناهان، رجوع به کفار در اختلافات و وکالت و دفاع از مجرمان نیز از مصادیق «منکرات قضایی» است.

در بخش «منکرات قضایی» نیز مصادیقی هم‌چون افشای اسرار امنیتی نظام اسلامی، افشای آمار و اطلاعات امنیتی، پناهندگی به بلاد کفر و خشونت بی‌جا دیده می‌شود.

آخرین مورد مصادیق منکر هم مربوط به «منکرات عبادی» است که مواردی هم‌‌چون گذاشتن چیزی در مسجد توسط جُنُب، همراه داشتن سلاح برای محرم و پوشیدن لباس دوخته بر مرد محرم را شامل می‌شود.

اگرچه به یاد داشتن همه این ۸۷۶ رفتار منکراتی دشوار است، اما مرور آنها دست‌کم برای یک‌بار، برای آشنایی با بخشی از تلاش‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر در طول این سال‌ها بی‌فایده نیست.

XS
SM
MD
LG