لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

گروهی از آسیب‌دیدگان حمله حماس از جمهوری اسلامی به دو دادگاه‌ فدرال آمریکا شکایت کردند


تصویری از پیامدهای حمله مرگبار گروه افراطی حماس به یک کنسرت موسیقی در منطقه اسرائیلی نزدیک غزه، ۱۵ مهر ۱۴۰۲
تصویری از پیامدهای حمله مرگبار گروه افراطی حماس به یک کنسرت موسیقی در منطقه اسرائیلی نزدیک غزه، ۱۵ مهر ۱۴۰۲

گروهی از افراد آسیب‌دیده یا بستگان قربانیان حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل، از جمهوری اسلامی به دلیل «تأمین مالی و آموزش» این گروه، شکایتی را به دو دادگاه‌ فدرال آمریکا ارائه کرده و خواستار دریافت غرامت از ایران شدند.

گروه حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود، روز پانزدهم مهر (هفتم اکتبر) با یورش به جنوب اسرائیل نزدیک به ۱۲۰۰ تن را کشت و حدود ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

به گزارش شبکه خبری آمریکایی «ان‌بی‌سی»، ۶۷ شاکی این پرونده که در میان آنها افراد مجروح یا گروگان سابق و همچنین اعضای خانواده کشته‌شدگان نیز وجود دارد، کیفرخواستی به دادگاه فدرال واشینگتن فرستاده‌اند.

به نوشته«وای‌نت»، وب‌سایت روزنامه یدیعوت آحارونوت، به این پرونده در دادگاه فدرال نیویورک رسیدگی می‌شود و شاکیان آن خواستار دریافت غرامت از ایران به مبلغ یک میلیارد دلار شده‌اند.

این شاکیان در کیفرخواست خود گفته‌اند که جمهوری اسلامی به عنوان «دشمن قسم‌خورده اسرائیل و ایالات متحده»، از حماس برای خرابکاری در روند صلح منطقه استفاده کرده و «سران ایران از آوریل تا ژوئن ۲۰۲۳ با رهبران حماس، جهاد اسلامی فلسطین و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی وابسته در سوریه و ایران» دیدار کردند تا «اقدامات تروریستی بیشتر علیه اسرائیل را تشویق کنند».

متن این کیفرخواست می‌افزاید که «تا ماه اوت، فرماندهان نیروی قدس ... هفته‌ای دو بار در «اتاق جنگ بیروت» با «حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله و دیگران در این مورد ملاقات می‌کردند و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدارها حضور داشت.»

به گفته این شاکیان، «در نهایت، روز دوم اکتبر، ایرانی‌ها به حماس، جهاد اسلامی فلسطین و دیگر گروه‌های تحت حمایت ایران چراغ سبز نشان دادند تا با استفاده از اطلاعات، آموزش و تجهیزات نظامی ایران، حمله از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای را علیه اسرائیل انجام دهند و پنج روز بعد، حماس به جنوب اسرائیل حمله کرد.»

به نوشته «ان‌بی‌سی»، یک افسر اطلاعاتی و نظامی سابق ایالات متحده در ماه اکتبر گفت که تاکتیک‌های پیچیده حماس برای حمله به اسرائیل نشان می‌دهد که ایران به احتمال زیاد نقش مهمی در این حمله چندجانبه داشته است.

الکس اسپیرو، وکیل دادگستری به شبکه «ان‌بی‌سی» گفته است که «انتظار داریم پرونده خود را از چندین طریق، از جمله سوگندنامه‌های شاکیان و همچنین گزارش‌های کارشناسان دربارهٔ ایران و تأمین مالی تروریسم به اثبات برسانیم».

ایران دارایی شناخته شده‌ای در ایالات متحده ندارد، اما وکلای پرونده به احکام قبلی دادگاه‌های آمریکا و خارج از کشور اشاره کرده و می‌گویند که برای جبران خسارت خانواده‌ها می‌شود از صندوق‌های دیگر مرتبط با ایران خسارت برداشت.

در ارتباط با سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی در تهران از سوی سپاه پاسداران نیز پرونده‌ای حقوقی علیه رهبر جمهوری اسلامی به عنوان فرمانده کل قوا و فرماندهان ارشد سپاه شامل امیرعلی حاجی‌زاده در دادگاه‌های کانادا با درخواست غرامت ۱.۱ میلیارد دلاری در جریان است.

با استفاده از ان‌بی‌سی، وای‌نت و گزارش‌های رادیو فردا؛ پ.پ. / ب.ب.
XS
SM
MD
LG