لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

تیلرسون: با ترامپ درباره برجام اختلاف نظر دارم


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ۱۰ مرداد ماه گفته است که بر سرمسایلی چون توافق هسته‌ای با ایران (برجام) با دونالد ترامپ اختلاف نظر دارد. وی با این حال گفته است ایران روح توافق هسته‌ای را نقض می‌کند، ولی آمریکا با متحدان خود همکاری می کند تا مطمئن شود، تهران این توافق را کاملا اجرا خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی است که رکس تیلرسون در یک کنفرانس خبری در واشینگتن، روابط خود را با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا «خوب» توصیف کرد و اظهار داشت که در بیان دیدگاه‌هایش با وی هیچ مشکلی ندارد.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: من و او (دونالد ترامپ) بر سر مسایلی چون برجام و این که چگونه باید از آن استفاده کرد، اختلاف نظر داریم.

آقای تیلرسون در ادامه اظهار داشت: آمریکا با دیگر کشورهای عضو توافق هسته ای (۱+۵) به ویژه سه کشور اروپایی همکاری خواهد کرد تا مطمئن شود برجام به طور کامل اجرا می شود.

وزیر امور خارجه امریکا با این حال تاکید کرده است: برجام تنها مربوط به بخش کوچکی از فعالیت های ایران است و تمام فعالیت های مخرب ایران در منطقه را نادیده می گیرد.

وی در ادامه به برنامه موشکی و اقدامات ایران در کشورهای عراق، سوریه و یمن اشاره کرده است.

در حالی آقای تیلرسون به اختلاف نظر با رییس جمهوری آمریکا بر سر برجام اذعان کرده است که پیشتر گزارش شده بود که دونالد ترامپ از رویکرد وزیر امور خارجه آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران ناراضی است.

نشریه «فارن پالیسی» ۳۰ تیرماه به نقل از منابع «نزدیک به کاخ سفید» گزارش داده بود، آقای ترامپ در پی این نارضایتی از «گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید» خواسته است تا به دنبال تهیه «پرونده‌ای بالقوه» برای اثبات عدم پایبندی ایران به نص برجام در مهلت ۹۰ روزه آینده باشند.

براساس «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام که بین آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به همراه آلمان (گروه ۵+۱) با ایران در تیرماه ۹۴ حاصل شد، وزارت خارجه ایالات متحده موظف است هر ۹۰ روز به کنگره این کشور اطلاع دهد که آیا جمهوری اسلامی به مفاد برجام پایبند بوده است یا خیر.

در راستای همین توافق، دولت دونالد ترامپ روز سه‌شنبه، ۲۷ تیرماه، تأیید کرد که ایران به مفاد توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک، در پیوند با آن، همچنان پایبند مانده‌، هرچند خلاف «روح» آن عمل کرده ‌است.

XS
SM
MD
LG