لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۸

وال‌ استریت جورنال: امتیاز «چشمگیر» اروپا به ایران برای احیای برجام


وال‌ استریت جورنال روز پنجشنبه در گزارشی نوشته است که به متن پیش‌نویس مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام دسترسی پیدا کرده که نشان می‌دهد اتحادیه اروپا برای احیای این توافق امتیاز چشم‌گیر تازه‌ای به ایران داده است.

بر اساس این گزارش اتحادیه اروپا در متن پیشنهادی توافق برجام، گزینه پاسخ‌دهی سریع ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذرات اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده ایران را داده و در قبال آن، شورای حکام آژانس پرونده این موضوع را خواهد بست.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا این پیشنهاد را با هماهنگی آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام انجام داده؛ اما این پیشنهاد آژانس را به عنوان نهاد بین‌المللی مستقل برای نظارت بر پادمان‌های هسته‌ای در وضعیت دشواری قرار داده است.

وال استریت جورنال در ادامه می‌گوید یکی از موضوعات کلیدی طی ۱۶ ماه مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، افشای آثار اورانیوم درسایت‌ها اعلام نشده ایران بود و از ابتدای بهار، ایران اصرار داشت که این پرونده خاتمه یافته اعلام شود.

وجود آثار اورانیوم در سایت‌های یاد شده به استدالالی از طرف غرب و اسرائیل تبدیل شده که می‌گویند ایران دستکم قبل از سال ۲۰۰۳ برنامه ساخت بمب هسته‌ای داشت.

ایران اصرار دارد که هرگز به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نبوده و می‌خواهد هر چه زودتر پرونده کشف آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده بسته شود.

این در حالی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اصرار دارد که موضوع کشف آثار اورانیوم را تا پایان دنبال خواهد کرد و اگر ایران جواب قانع کننده‌ای نداد، این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد شد.

وال‌استریت جورنال می‌نویسد اتحادیه اروپا تا ۱۵ اوت، ۲۴ مرداد به ایران فرصت داده تا جواب آری یا نه به متن پیشنهادی بدهد.

یک مقام آمریکایی نیز گفته است تنها راه برون رفت از این بن‌بست، پاسخ قانع کننده ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذرات اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده ایران است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز به وال استریت جورنال گفته است متن پیشنهادی محرمانه بوده و برای اعضای برجام آماده و ارائه شده، نه بحث در رسانه‌ها.

مقامات ایرانی خواسته‌ای را که در ماه‌های اخیر به‌طور خصوصی .و علنی در مقاطع مختلف بیان کرده‌اند، این است که تنها در صورتی به توافق هسته‌ای باز خواهند گشت که تحقیقات سه ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسته شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس نمونه‌برداری‌های محیطی که در ایران انجام داده بود، اعلام کرد که آثار اورانیوم را در سه مرکز غیر اتمی و اعلام نشده یافته است و خواستار توضیح ایران در این خصوص شد.

ایران پیشتر در خردادماه سال جاری در پاسخ به آژانس بین المللی در خصوص کشف آثار اورانیوم غنی شده در سه مکان، یعنی سایت‌هایی در مریوان، در تورقوزآباد در حومه تهران، و در ورامین، گفت، ذرات کشف شده اورانیوم در سه مکان اعلام نشده «احتمالا کار عوامل خارجی بوده است.»

با استفاده از وال استریت جورنال و رادیو فردا؛ د.خ
XS
SM
MD
LG