لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

همسر دانشجوی زندانی در ایران از دولت آمریکا خواست او را «نجات دهد»


در این تصویر خانم کو و همسرش وانگ در ایالات متحده
در این تصویر خانم کو و همسرش وانگ در ایالات متحده

همسر شی‌یو‌اِ وانگ، دانشجو و پژوهشگر چینی‌آمریکایی زندانی در ایران، از دولت ایالات متحده و رئیس‌جمهوری آن کشور خواسته‌است آقای وانگ را «نجات دهند». خانم هوآ کو، می‌گوید خانواده او نباید «بار» مسائل میان ایران و آمریکا را بردوش بکشد.

تازه‌ترین اظهارات خانم کو چندی پس از آن مطرح شده که تلویزیون دولتی ایران یک فیلم کوتاه درباره اتهام‌ «جاسوسی» واردشده از سوی جمهوری اسلامی به دو شهروند ایرانی‌بریتانیایی و چینی‌آمریکایی، پخش کرد.

در این فیلم شی‌یو‌اِ وانگ (ژیائو وانگ)، دانشجو و پژهشگر چینی‌تبار دانشگاه پرینستون، و نازنین زاغری، که با بنیاد خیریه تامسون رویترز همکاری می‌کرد، دیده می‌شوند.

همسر آقای وانگ به خبرگزاری فرانسه گفته است «اگر رئیس‌جمهوری [دونالد] ترامپ و کاخ سفید نتوانند او را نجات دهند، هیچ‌کس نمی‌تواند این کار را انجام دهد».

خانم هوآ کو می‌گوید «ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم». او افزوده است که هسرش به «گروگان سیاسی» تبدیل شده‌ و جمهوری اسلامی از او علیه سیاست‌های دولت ایالات متحده و رویکرد ترامپ به توافق اتمی میان تهران و شـش قدرت جهانی استفاده می‌کند.

مقام‌های ایرانی می‌گویند وانگ که به عنوان زبان‌آموز فارسی و محقق فرهنگ و توریسم به ایران آمده بود، در سفر اول خود در تلاش برای به دست آوردن اطلاعات از مجموعه‌های «حساسیت‌برانگیز» بوده و در سفر دوم قصد داشته «۴۵۰۰ سند آرشیوی» را از کشور خارج کند که بازداشت می‌شود.

این اتهام‌ها به‌تاکید از سوی دانشگاه معتبر پریسنتون رد شده و شماری دیگر از پژوهشگران نیز می‌گویند اسنادی که از آن‌ها سخن رفته، محرمانه نیستند و بخشی از آن‌ها به‌صورت دیجیتال در دسترس همگان قرار دارد.

همسر شی‌یو‌اِ وانگ می‌گوید در سفری که اخیرا به چین داشته، در تلاش برای کسب حمایت و کمک دولت در پکن نیز برآمده‌است اما «تلاش‌های چندباره آن‌ها برای میانجی‌شدن نتیجه‌ای نداشته‌است».

هوآ کو گفته است روزی که وانگ بازداشت شده، با او در آمریکا تماس گرفته و گفته بود نیروهای امنیتی به سراغش آمده‌اند تا او را به فرودگاه ببرند و از ایران خارج شود، اما او ۱۸ روز پس از آن در سلول انفرادی به‌سر برده‌است.

خانم کو و آقای وانگ کودکی چهار ساله دارند که همراه مادر خود ساکن ایالات متحده است.

XS
SM
MD
LG