لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۲

آیا برای نجات جهان از گرم شدن بیش از حد دیگر دیر شده است؟


یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اکنون میزان آلودگی کربن موجود در هوا به حدی رسیده است که گذر از حد و مرز توافق‌شده بین‌المللی برای گرمایش کره زمین بی‌شک رخ خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، نویسندگان این تحقیق جدید می‌گویند که با این وجود هنوز همه امیدها بر باد نرفته است.

به گفته این پژوهشگران، اگر انسان به‌سرعت انتشار گازهای گلخانه‌ای اضافی ناشی از سوزاندن ذغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی را متوقف کند، عبور از آن حد و مرز گرما می‌تواند قرن‌ها به تأخیر بیفتد.

آب و هوای کره زمین اکنون نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن به طور میانگین ۱.۱ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده و این واقعیت بلایای زیست‌محیطی بسیاری را همراه خود آورده است.

توافق‌نامه‌های اقلیمی بین‌المللی هدف خود را مهار این گرمایش در حد ۲ درجه سانتی‌گراد بیشتر از دوره پیشاصنعتی قرار داده‌اند و در پیمان اقلیمی پاریس هدف بلندپروازانه‌تر ۱.۵ درجه هم اضافه شده است.

اما مطالعه‌ای که روز دوشنبه در مجله «نیچر» منتشر شد محاسبه می‌کند که برای رسیدن به این اهداف دیر شده و میزان کنونی آلودگی، گرمایش اضافه کره زمین را به حد ۲.۳ درجه خواهد رساند.

به گفته دانشمندان، همان‌گونه که پس از ترمز کردن با خودرو،‌ حد و مرز ایستادن خودرو چندین متر جلوتر خواهد بود، گرمایش زمین هم همین وضعیت را دارد.

اندرو دسلر، اقلیم‌شناس دانشگاه تگزاس و از نویسندگان این پژوهش می‌گوید با این وجود اگر جهانیان به زودی انتشار اضافی کربن را به صفر برسانند، گرم شدن ۲.۳ درجه‌ای هوا می‌تواند چند قرن، یعنی به اندازه کافی به تأخیر بیفتد تا به جامعه بشری فرصت سازگاری با شرایط جدید را بدهد یا حتی چاره‌ای فناورانه برای این معضل پیدا شود.

این اقلیم‌شناس هشدار می‌دهد که در غیر این‌صورت وضعیت «بسیار وخیم» خواهد شد.

یک گزارش سالانه جدید سه مؤسسه پژوهشی در زمینه محیط زیست و تغییرات جوی اعلام کرده است که در زمینه جلوگیری از تغییرات اقلیمی، از میان ۵۷ کشور در سراسر جهان، ایالات متحده، عربستان سعودی و ایران بدترین عملکرد را دارند.

منابع: آسوشیتدپرس و رادیوفردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG