لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

یک نماینده مجلس: دریاچه ارومیه در بحرانی‌ترین وضعیت ۵۰ سال گذشته خود قرار دارد


وضعیت دریاچه خشک‌شده ارومیه (سمت راست) و دریاچه وان در ترکیه (سمت چپ) در ماه تیر امسال
وضعیت دریاچه خشک‌شده ارومیه (سمت راست) و دریاچه وان در ترکیه (سمت چپ) در ماه تیر امسال

بنا بر اعلام عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دریاچه ارومیه در بحرانی‌ترین وضعیت ۵۰ سال گذشته خود قرار دارد و در صورت ادامه روند موجود «ابدا امیدی به احیای» این دریاچه نیست.

عادل نجف‌زاده، روز شنبه ۲۱ مرداد به سایت «خانه ملت» گفت: «حجم بسیار زیادی از آب دریاچه تبخیر شده است، آب‌های ورودی پاسخ‌گو نیست و اکوسیستم دریاچه به شکل نامطلوبی به‌هم خورده است.»

به گفته آقای نجف‌زاده «آب باقی‌مانده در دریاچه از نقطه‌نظر زمین‌شناسی در بدترین شرایط قرار دارد، شورابه‌های بسیار سنگین رسوب‌‌زای نمک شکل گرفته است، بخش عظیمی از سطح دریاچه در معرض فرسایش‌های آبی و بادی قرار دارد و جریان‌های هوا منجر به ایجاد توفان‌های منطقه‌ای در شعاع ۶۰۰ کیلومتر خواهد شد و بحران نمک، بخش اعظم محیط زیست آذربایجان‌های غربی و شرقی و استان‌های همجوار را در بر خواهد گرفت.»

این اظهارات چند روز پس از آن مطرح می‌شود که سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معترضان به خشک شدن دریاچه ارومیه را به «جریان‌سازی» برای «شکستن اقتدار» جمهوری اسلامی متهم و آن را «سوژه‌ای برای زیر سؤال بردن توانمندی نظام» عنوان کرد.

در ماه‌های گذشته هشدارها درباره مرگ قطعی و زودهنگام دریاچه ارومیه شدت گرفته است.عیسی کلانتری، رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست، ماه تیر امسال درباره احتمال تبدیل دریاچه ارومیه به «باتلاق» تا شهریور امسال هشدار داده بود.

نتایج یک پژوهش توسط «طرح تحقیقاتی دریاچه ارومیه و همکاری مرکز سنجش از دور دانشگاه صنعتی شریف» که ۲۵ تیر در روزنامه اعتماد چاپ شده بود نیز نشان داد که تراز دریاچه ارومیه در روز ۱۳ خرداد سال جاری، کمترین تراز ثبت‌شده در این روز از سال ۱۳۴۳ تاکنون بوده است.

با وجود ادعای مقامات دولت سیزدهم مبنی بر موفقیت این دولت در احیای دریاچه ارومیه، تحلیل کارشناسان و عکس‌های ماهواره‌ای مؤید وضعیت وخیم دریاچه ارومیه و نبود چشم‌انداز روشنی برای احیای آن است.

عیسی کلانتری که رئیس پیشین ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز بوده است، نهم خرداد گفته بود که دولت ابراهیم رئیسی تنها حدود سه درصد از اعتبارات احیای دریاچه را تخصیص داده است و اقدامات انجام‌شده نیز «عملاً تأثیری در بهبود وضعیت این دریاچه نداشته است».

مرگ تدریجی دریاچه ارومیه که هشدارها درباره آن از سال‌ها پیش شروع شد در حالی است که دریاچه «وان» در فاصله حدود ۱۸۰ کیلومتری از آن در کشور ترکیه با سلامت هم‌چنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌های خانه ملت و رادیوفردا؛ ف.ع/ م.الف
XS
SM
MD
LG