لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۳

هشدار بیش از ۶۲۰ پزشک متخصص کودکان به مسئولان حکومت ایران


عکس از بایگانی است
عکس از بایگانی است

در پی انتشار گزارش‌های متعدد از برخوردهای خشونت‌آمیز با کودکان و اجبار به مشارکت در برخی برنامه‌های حکومتی، بیش از ۶۲۰ پزشک متخصص حوزه کودکان با امضای بیانیه‌ای خواستار «توقف فوری» این قبیل برخوردها و رفتارها شدند.

امضاکنندگان این بیانیه که متن و امضاهای آن روز سه‌شنبه ۱۷ آبان در وب‌سایت جماران منتشر شد، نوشته‌اند «برخورد خشونت آمیز با کودکان و نوجوانان اعم از برخوردهای فیزیکی، توهین و تهدید کلامی و استرس‌های روانی و اجبار دانش‌آموزان به شرکت در برنامه‌های خاص مصداق سوءرفتار با کودکان و نوجوانان است» و تقاضای «توقف فوری این رفتارها» را مطرح کرده‌اند.

انتشار این بیانیه در حالی است که در هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی از بازداشت، بازجویی، توبیخ و تفتیش وسایل دانش‌آموزان و در مواردی «حمله نیروهای امنیتی به مدارس» منتشر شده است.

مقامات جمهوری اسلامی این گزارش‌ها را رد می‌کنند، اما والدین دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌های متنی و تصویری بسیاری در این مورد منتشر کرده و می‌گویند رفتار نیروهای امنیتی در سرکوب اعتراضات شامل فرزندان آن‌ها نیز شده است.

برخی گزارش‌های شهروندان نیز از مجبورکردن دانش‌آموزان برخی مدارس به خواندن سرود «سلام فرمانده» در ستایش رهبر جمهوری اسلامی و نیز سردادن شعارهای حکومتی حکایت دارد.

پزشکان امضاکننده بیانیه همچنین با ابراز نگرانی از «آسیب‌های ناشی از بحران‌های اجتماعی و محتوای خشونت‌آمیز اخبار»، هشدار داده‌اند که این وضعیت «می‌تواند منجر به عوارض ماندگاری برای این کودکان شود».

هشدار جمعیِ این پزشکان در حالی است که در جریان سرکوب اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» که پس از اعلام خبر کشته‌شدن مهسا امینی در ۲۶ شهریور آغاز شد و همچنان ادامه دارد، تا کنون دست‌کم ۴۱ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال کشته شده‌اند.

علاوه بر این، برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش از جمله وزیر نیز اعلام کرده‌اند «تعداد زیادی» از کودکان بازداشت‌شده را به کانون اصلاح تربیت فرستاده‌اند که یک مرکز تأدیبی محسوب می‌شود.

پزشکان امضاکننده بیانیه همچنین از «دست‌اندرکاران در رده‌های مختلف، به‌ویژه مسئولین آموزش و پرورش، معلمین و رسانه‌های عمومی به‌ویژه صداوسیما» خواسته‌اند که «از انتشار مستقیم محتوای اخبار خشونت‌بار و ثقیل، اشاعه افکار جهت‌دار حزبی سیاسی و گفتارهای مغایر با روح لطیف این گروه سنی به‌شدت پرهیز کنند».

پیشتر برخی انجمن‌ها و کانون‌های صنفی و علمی دیگر در داخل و خارج از کشور نیز در مورد رفتار خشونت‌آمیز با کودکان به‌بهانه سرکوب اعتراضات سراسری هشدار داده‌اند، اما از واکنش مثبت مسئولان و نهادهای جمهوری اسلامی به این هشدارها هنوز گزارشی منتشر نشده است.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت جماران و رادیو فردا؛ ر.ش/ ب.ب
XS
SM
MD
LG