لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

ثروت وارن بافت به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید


طبق برآورد مجله مالی «فوربس»، وارن بافت در حال حاضر پنجمین فرد ثروتمند جهان است.
طبق برآورد مجله مالی «فوربس»، وارن بافت در حال حاضر پنجمین فرد ثروتمند جهان است.

ثروت وارن بافت، سرمایه‌دار آمریکایی، روز چهارشنبه ۲۰ اسفند به بالای ۱۰۰ میلیارد دلار رسيد. دلیل اصلی آن روی‌ آوردن سرمایه‌گذاران به خرید سهام شرکت «برکشایر هاتاوی» و در نتیجه افزایش چشمگیر بهای سهام اين شرکت است.

طبق گزارش‌های مجله مالی «فوربس»، منبع تمامی دارایی‌های وارن بافت سهام او در همین شرکت است. ارزش مالی شرکت «برکشایر هاتاوی» اکنون حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و آقای بافت صاحب یک ششم از سهام این شرکت است.

بهای سهام «برکشایر هاتاوی» از اواخر فوريه به اين سو در حد چشمگیری افزایش یافته و روز چهارشنبه بهای سهام ويژه «کلاس آ» این شرکت از ۴۰۰ هزار دلار عبور کرد.

با وجود بحران کرونا و قرنطینه در بسیاری از کشورهای جهان، در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ سود بسياری از شرکت‌های بزرگ آمريکايی از جمله «برکشایر هاتاوی» حداقل ۳۵ میلیارد دلار افزایش یافته و دلیل اصلی آن افزایش نرخ سهام آن است.

وارن بافت ۹۰ ساله است و اگر از سال ۲۰۰۶ بخشی از ثروت و سهام خود را به موسسات خیریه از جمله بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا نکرده بود ثروت او اکنون بسیار بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار بود.

آقای بافت در گذشته مالک یک سوم از سهام شرکت «برکشایر هاتاوی» بود و تخمین زده می‌شود که طی ۱۵ سال اخیر حداقل ۳۷ میلیارد از ثروت و سهام خود را به موسسات خیریه و نهادهای نیکوکار اهدا کرده است.

در سال ۱۹۶۵ که آقای بافت مدیریت «برکشایر هاتاوی» را بر عهده گرفت یک شرکت نساجی رو به افول بود ولی اکنون مالک بیش از ۹۰ شرکت تولیدی و موسسه اقتصادی است و سال گذشته ارزش سهام آن به بالای ۲۸۰ میلیارد دلار رسید.

وارن بافت یکی از سرشناس‌ترین و خوشنام‌ترین سرمایه‌داران آمریکایی و چندین سال نیز ثروتمندترین فرد در جهان بود.

طبق برآورد مجله مالی «فوربس»، آقای بافت در حال حاضر پس از جف بزوس، بنیانگذار آمازون، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، برنارد آرنولت، مالک شرکت خانوادگی موئت هنسی و بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت در رتبه پنجم قرار دارد.

دارایی جف بزوس، ثروتمندترین فرد جهان، در حال حاضر حدود ۱۸۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG