لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

واشینگتن‌پست: دولت بایدن آستانه تحمل پایین‌تری درباره حمله شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران دارد


 بامداد دوشنبه هفتم تیرماه جنگنده‌های آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز عراق و سوریه حمله کردند.
بامداد دوشنبه هفتم تیرماه جنگنده‌های آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز عراق و سوریه حمله کردند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند حملات اخیر ایالات متحده به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز عراق و سوریه نشانه آن است که دولت این کشور تصمیم گرفته است به حملات این گروه‌ها حتی در صورتی که به نیروهای آمریکایی صدمه وارد نشود، قاطعانه پاسخ دهد.

این مقام‌های آمریکایی که نامشان فاش نشده است پنجشنبه ۱۰ تیرماه به روزنامه واشینگتن پست گفته‌اند، تصمیم رئیس جمهوری بایدن در روز یکشنبه برای حملات هوایی علیه شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه نشان داد که چگونه دولت آمریکا قصد دارد حملات به پرسنل و تاسیسات آمریکایی را در منطقه کنترل کند: حتی اگر در حمله‌ای یک نیروی آمریکایی کشته یا زخمی نشود، ایالات متحده قاطعانه به این حمله پاسخ خواهد داد. این آستانه تحمل پایین‌تری است از آنچه که در دولت دونالد ترامپ برای پاسخگویی به حملات شبه نظامیان تعیین شده بود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این زمینه به واشینگتن پست گفته است، ما وظیفه داریم که نشان دهیم حمله به آمریکایی‌ها عواقبی همراه خواهد داشت، حتی در صورتی که این حملات تلفاتی به بار نیاورند.

این مقام ارشد دولت آمریکا تصریح کرده است: گر به ما حمله کنید، ما پاسخ خواهیم داد.

واشینگتن پست می‌گوید، این پیام دولت آمریکا که از طریق کانال‌های دیپلماتیک به ایران منتقل شده است نشان دهنده تغییر رویکرد آمریکا در منطقه در قبال حملات شبه نظامیان نسبت به دوران دونالد ترامپ است.

دونالد ترامپ دی ماه سال گذشته خط قرمزی تعیین کرد که براساس آن هرگونه حمله شبه نظامیان در عراق که به کشته و زخمی شدن حتی یک آمریکایی منجر شود، به آن واکنش نشان داده می‌شد.

واشینگتن پست تاکید کرده است، هر چند سیاست عدم تحمل حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران خطر تشدید درگیری را به دنبال دارد، اما مقامات آمریکایی می‌گویند با برگزیدن اهداف خاص برای واکنش و همچنین ارسال پیام به ایران از کانال‌های دیپلماتیک، سعی خواهد شد این خطر را کاهش داد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته است که از طریق کانال‌های متعدد به ایران درباره خطر حمایت آنها از شبه نظامیان در عراق اطلاع داده شده است.

این سخنگو تصریح کرده است، ما این را روشن مطرح کردیم که این عملیات با هدف بازدارندگی صورت گرفت و هدف آن تشدید تنش نبود.

بامداد دوشنبه هفتم تیرماه به وقت محلی جنگنده‌های آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز عراق و سوریه حمله کردند و پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، این حملات را اقدامی دفاعی و بازدارنده در واکنش به حملات پهپادی اخیر به اماکن و پایگاه‌های ایالات متحده و کارکنان آن در عراق عنوان کرد.

اهداف وابسته به کتائب حزب‌الله و یگان‌های سیدالشهدا، که از متحدین شناخته شده ایران در عراق هستند، هدف حملات هوایی آمریکا بودند.

گروه حشد الشعبی اعلام کرده بود که در این حملات چهار نفر کشته شدند ولی گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید شمار کشته‌های حمله یکشنبه شب در عراق به پنج نفر افزایش یافت.

XS
SM
MD
LG