لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

واشینگتن‌پست: ایران به روسیه برای ساخت پهپاد در این کشور کمک می‌کند


روزنامه واشینگتن‌پست روز شنبه ۲۸ آبان در گزارشی براساس منابع اطلاعاتی آمریکا و دیگر نهادهای امنیتی غربی نوشت، پس از هفته‌ها حملات گسترده با «پهپادهای ساخت ایران» به شهرهای اوکراین، مسکو و تهران به برای ساخت پهپاد در خاک روسیه توافق کرده‌اند.

سه مقام آگاه که نامشان فاش نشده در مصاحبه‌ با روزنامه واشینگتن پست گفتند که مقامات روسی و ایرانی در اوایل نوامبر سال جاری در نشستی در ایران قرارداد ساخت این پهپادها را نهایی کردند و دو کشور به سرعت در حال حرکت برای انتقال طرح‌ها و اجزای کلیدی هستند که براساس آن می‌توانند ساخت این پهپاد را ظرف چند ماه آینده شروع کنند.

این مقام‌ها گفته‌اند: اجرای کامل چنین توافقی، نشان دهنده تعمیق بیشتر اتحاد روسیه و ایران است. این در حالی است که تهران پیش از این نیز از عملیات نظامی متزلزل روسیه در اوکراین به طور اساسی حمایت کرده است.

واشینگتن پست نوشته است، روسیه با دستیابی به خط مونتاژ تولید چنین پهپادهایی می‌تواند انبار سیستم‌های تسلیحاتی نسبتاً ارزان اما بسیار مخرب خود را افزایش دهد. تسلیحاتی که در هفته‌های اخیر، ماهیت جنگ ۹ ماهه اوکراین را تغییر داده است.

مقامات اطلاعاتی به واشینگتن پست گفته‌اند٬ روسیه از ماه اوت سال جاری بیش از ۴۰۰ پهپاد تهاجمی ساخت ایران را علیه اوکراین مستقر کرده است که بسیاری از این پهپادها در حملات علیه اهداف زیرساختی غیرنظامی مانند نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

این گزارش اضافه کرده است، پس از عقب نشینی اجباری روسیه از مناطق اشغالی که در اوایل جنگ در اوکراین تصرف کرده بود، این کشور به استراتژی حملات هوایی بی‌امان به شهرهای اوکراین، با استفاده از ترکیبی از موشک‌های کروز و پهپادهای انتحاری مملو از مواد منفجره برای از بین بردن زیرساخت‌های آب و برق میلیون ها نفر روی آورده است.

واشینگتن‌پست می‌گوید، توافق ساخت پهپادها می‌تواند نیاز حیاتی روسیه به مهمات هدایت‌شونده دقیق را که پس از ۹ ماه درگیری با کمبود آنها مواجه است برطرف کند. مقامات اطلاعاتی گفته‌اند، این قرارداد همچنین مزایای اقتصادی و سیاسی قابل توجهی برای ایران دارد.

در حالی که تهران به دنبال این است که خود را در مناقشه اوکراین بی‌طرف جلوه دهد، اما بکارگیری پهپادهای ساخت ایران بر فراز شهرهای اوکراین تهدید به تحریم‌های اقتصادی جدید از سوی اروپا را در پی داشته است.

این گزارش می افزاید، رهبران جمهوری اسلامی ایران ممکن است بر این باور باشند که اگر پهپادها به صورت فیزیکی در روسیه مونتاژ شوند، می‌توانند از تحریم‌های جدید جلوگیری کنند.

در همین زمینه، رئیس کمیسیون اروپا، روز گذشته با اشاره به بکارگیری پهپادهای ایرانی توسط روسیه در جنگ اوکراین، گفت که تکثیر تسلیحات جمهوری اسلامی تهدیدی علیه اروپا است. اورسلا فون درلاین تصریح کرد که ایران با ارسال پهپادهای خود به روسیه در راستای تضعیف «نظم جهانی ما» عمل کرده است.

ایران برای چندین ماه ارسال پهپاد به روسیه را انکار کرد، اما اخیرا وزیر خارجه ایران به این امر اذعان داشت. حسین امیرعبداللهیان با این حال گفت که تعداد این پهپادها محدود بوده و قبل از جنگ اوکراین نیز به روسیه صادر شده است.

این اظهارات با واکنش تند اوکراین مواجه شد و ولودیمیر زلنسکی٬ رئیس‌جمهوری این کشور جمهوری اسلامی را «دروغ‌گو» خواند.

XS
SM
MD
LG