لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

آب شُرب همدان هم‌چنان با تانکر تامین می‌شود؛ هشدارها از فروردین داده شده بود


عکس خبرگزاری ایمنا از آبرسانی با تانکر در همدان
عکس خبرگزاری ایمنا از آبرسانی با تانکر در همدان

همزمان با ادامه تامین آب شُرب در شهر همدان با تانکر و احتمال تداوم این وضع تا چند هفته آینده، عضو شورای این شهر اعلام کرد که مشکل کمبود آب در این شهر از ماه فروردین آغاز شده و به مسئولان هشدار داده شده بود.

اکبر کاووسی امید، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان، روز پنج‌شنبه، سوم شهریور از مردم این شهر به دلیل «بی‌تدبیری‌ها» عذرخواهی کرد و گفت مشکلات پیشتر «گوشزد» شده بود اما «هشدارهای لازم به مردم داده نشد و به جدول قطعی‌های فعلی هم چندان عمل نمی‌شود.»

ساکنان همدان حدود ده روز است که با معضل قطعی آب آشامیدنی مواجه هستند. قطعی آب در همدان پس از شهر کُرد در استان چهارمحال و بختیاری رخ داده است.

معضل بی‌آبی در این شهرها در روزهای گذشته موجب اعتراض‌های خیابانی و سر دادن شعارهای تند علیه دولتمردان ایران شد. برخی از این اعتراض‌ها با ورود نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده است.

با وجود ابراز همدردی مسئولان استانی در همدان طی روزهای گذشته درباره مشکل کمبود آب، تاکنون هیچ یک از آن‌ها درباره حل این مشکل زمان دقیقی را اعلام نکرده‌اند.

در آخرین اظهار نظر فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور وعده داده است که مشکل آب همدان در «هفته‌های آتی» به صورت «دائمی» حل خواهد شد.

به گفته آقای قاسم‌زاده، مخزن سد اکباتان به‌ عنوان یکی از منابع تامین آب همدان تا یک ماه آینده قابل تامین است.

در روزهای اخیر آبرسانی به مناطق مختلف همدان از طریق تانکرهای آب انجام شده و به نظر می‌رسد این وضعیت دست‌کم تا چند هفته دیگر ادامه پیدا کند.

به گفته مرتضی جعفری، مدیر دفتر مدیریت بحران آب استان همدان، در حال حاضر آبرسانی به نقاط مختلف این شهر با ۶۱ تانکر که از ۲۰ استان اعزام می‌شوند، صورت می‌گیرد.

در ارتباط با این موضوع در روزهای گذشته مقامات استانی مختلف تلاش کرده‌اند با انتشار اخبار و ویدئوهایی اقدامات خود در حل مشکلات آب همدان را به نمایش بگذارند و با توسل به ادبیات رایج در جمهوری اسلامی همچون «نذر آب» و «جهاد آبرسانی» حل مشکل موجود را آسان نشان دهند.

کم‌آبی در استان همدان در شرایطی رخ داده که این شهر پیشتر دارای رشته‌قنات‌های متعددی بود و به گفته کارشناسان، «سوء مدیریت» در زمینه مصرف آب، این استان را به شرایط امروز رسانده است.

پیش از این استاندار همدان گفته بود که پروژه انتقال آب به شهر همدان باید تا پایان مرداد امسال تکمیل می‌شد، اما در طول ۱۷ سال گذشته فقط ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده است.

در همین رابطه برخی مقامات استانی، تکمیل ۶۰ درصدی این پروژه را در مدت کوتاه غیرممکن عنوان کرده بودند.

با استفاده از گزارش‌های شورای شهر همدان، ایلنا و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG