لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۰

کانون نویسندگان و خانه سینما از اعتراضات خوزستان حمایت کرد


اعتراضات در شهرهای مختلف خوزستان به بی آبی در شب هفتم در حالی ادامه یافت که اینترنت موبایل در این استان قطع شده و دادستانی این استان با انتشار بیانیه‌ای، معترضان را تهدید به برخورد کرده است.

در بیانیه دادستانی عمومی و انقلاب خوزستان آمده که «با ایجاد هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی و اخلال در نظم عمومی قاطعانه مقابله می‌کنیم و با عوامل آن به شدت هر چه تمام‌تر بر اساس نص قانون برخورد نموده و در این راستا از هیچ گونه اقدام قانونی مضایقه نخواهد شد.»

گزارش‌ها از ادامه اعتراضات در مسجد سلیمان و بهبهان حکایت دارند و در سوسنگرد و ایذه نیروهای امنیتی و گارد ضد شورش مستقر شده‌اند. بر اساس همین گزارش‌ها، معترضان جاده اصلی بهبهان- شیراز را بسته‌اند. ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حاکی از آتش زدن پل زیدون بهبهان و بسته شدن جاده‌‍های ورودی به شهر است.

در روزهای اخیر اعتراض مردم خوزستان به‌ویژه در شهرهای اهواز و ایذه و مناطق غربی‌تر این استان با تیراندازی مأموران به سوی معترضان روبه‌رو شده که بنابر گزارش‌ها چندین نفر کشته و تعدادی هم زخمی شده‌اند. از تعداد دقیق کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان خبری در دست نیست، اما مقام‌های قضایی ایذه کشته شدن یک غیرنظامی و یک مامور پلیس در شب قبل را در این شهر تایید کرده است.

همزمان با شدت گرفتن سرکوب معترضان در شهرهای مختلف استان خوزستان، کانون نویسندگان ایران و خانه سینما با انتشار بیانیه‌های جداگانه از این اعتراضات حمایت کردند.

کانون نویسندگان ایران اعلام کرده است مردم خوزستان که از بی‌آبی جان به لب‌شان رسیده، برای تامین ضروری‌ترین نیاز زندگی خود، آب، به تظاهرات خیابانی روی آورده‌اند و به جای آب، گلوله و گاز اشک آور می‌گیرند.

بیانیه کانون نویسندگان ایران می‌گوید که «خشکسالی و بی‌آبی امروز منطقه‌ای که در سالیانی نه‌چندان دور بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور را تولید و تأمین می‌کرد، پیامد سیاست‌های غارتگرانه و مردم‌ستیزانه‌ای است که در سه چهار دهه‌ گذشته به اجرا در‌ آمده است.»

کانون نویسندگان توضیح داده است، «مردمی که در بخشی از سال به علت پدیده‌ ریزگردها از هوای سالم محرومند، مردمی که گاهی در گرمای پنجاه درجه برق ندارند، مردمی که نخلستان‌ها، کشتزارها و دام‌های‌شان رو به نابودی است، مردمی که اکنون به آب آشامیدنی دسترسی ندارند، حق دارند به خیابان بیایند و اعتراض کنند‌.»

بیانیه کانون نویسندگان می‌افزاید، «این مردم از تشکل‌ها، حزب‌ها و رسانه‌ مستقل برای بیان خواسته‌های خود یکسر محرومند. این مردم، خود رسانه‌ی خویش‌اَند و هیچ‌ کس حق ندارد پاسخ آن‌ها را با گلوله و گاز اشک آور بدهد، یا برای سهولت سرکوب آنان، اعتراض‌های بر‌حق و مسالمت‌آمیزشان را "بازی کردن در زمین دشمن" بنامد.»

خانه سینما هم در بیانیه‌ای از مسئولان خواسته است که به وضعیت خوزستان رسیدگی کنند. در این بیانیه آمده است که «شرایط این روزهای خوزستان و سیستان و بلوچستان شایسته ایران ما نیست. خوزستان بدون شک طی یکصد سال گذشته بخش بزرگی از هزینه‌های مالی و جانی کشورمان بخصوص در دوران جنگ را جانانه پرداخته است شایسته نیست که مردمانش و پیکرش اینگونه زخم خورده رها شوند».

در بخش دیگری از بیانیه خانه سینما آمده است: «با اینکه خیلی دیر است اما هنوز هم می‌شود ثابت کرد همه ایران یکی است، باید به مهر دست هموطنان گرفتار خشکسالی را گرفت و اسباب نجات از این ورطه خانمان سوز را برایشان فراهم کرد. تا دیرتر از این نشده انجام دهید آنچه باید.»

حسین علیزاده، موسیقیدان سرشناس ایرانی هم با انتشار پستی در اسنتاگرام خود از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کرده است. آقای علیزاده نوشته است: «مردمِ جان بر کفِ وطن، آب می‌خواهند، نه خون.»

هوشنگ کامکار، سرپرست گروه موسیقی کامکارها، هم کلیپی روی بخشی از سمفونی خرمشهر در اینستاگرام منتشر و به مردم خوزستان تقدیم کرده است.

آقای کامکار نوشته است که این اثر را در ستایش بزرگی و قهرمانی زنان و مردان کشورم بارها سرودم با این امید که نوای دلیری و سرسختی مردم این ایشان به گوش همه برسد». قطعه سمفونی خرمشهر، ده سال پیش با صدای ارسلان کامکار و اجرای این گروه منتشر شد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا و شبکه‌های اجتماعی؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG