لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

تحریم‌ها یا اعدام افکاری؛ سینماگران ایران در جشنواره‌های خارجی از چه می‌گویند؟


مجید مجیدی در حاشیه هفتادوهفتمین دوره جشنواره ونیز
مجید مجیدی در حاشیه هفتادوهفتمین دوره جشنواره ونیز

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز، مهم‌ترین رویداد سینمایی بود که پس از همه گیری ویروس کرونا به صورت حضوری برگزار شد. سینمای ایران حضور پرتعدادی در این رویداد داشت و توانست چند جایزه بگیرد.

در بخش مسابقه جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر نوظهور به روح‌الله زمانی بازیگر نوجوان فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی رسید و در بخش افق‌ها هم جایزه بهترین فیلم به احمد بهرامی سازنده فیلم «دشت خاموش» رسید.

آقای بهرامی هنگام دریافت جایزه در ونیز حاضر نبود و در پیام تصویری در کنار تشکر از مدیران جشنواره و عوامل فیلمش، جایزه‌اش را به مردم ایران تقدیم کرد که به گفته او زیر تحریم‌های سیاسی ناعادلانه هستند.

اشاره به تحریم‌های سیاسی در صحبت‌های احمد بهرامی، پیشتر از سوی مجید مجیدی در نشست رسانه‌ای نمایش فیلم «خورشید» هم تکرار شده بود.

صحنه: سینماگران ایران در جشنواره‌های خارجی از چه می‌گویند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:57 0:00
لینک مستقیم

این صحبت‌ها یک بار دیگر دیگر سینما را به متن تحولات سیاسی ایران برد و رسانه‌های مختلف نهادهای جمهوری اسلامی ایران به بازتاب گسترده آنها پرداختند.

این در حالی است که پیشتر برخی از این رسانه‌ها، منتقد حضورها و جوایز خارجی سینماگران ایرانی بودند. در مقابل گروهی نیز به انتقاد از این سینماگران پرداختند که اتفاقات و مشکلات داخلی ایران بویژه اعدام نوید افکاری را نادیده گرفتند.

احمد بهرامی در واکنش به این انتقادها روز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفت: «من هم به رفتار خیلی از مدیران و مسئولانی که کار می‌کنند، نقد زیادی دارم چرا که با رفتارهایشان ما را گرفتار کرده‌اند، ولی جای گفتن این حرف‌ها در میان خودمان و در رسانه‌های خودمان است. طرح این مسائل در تریبون‌های خارجی دردی از ما دوا نمی‌کند. ضمن اینکه نظر کلی من درباره تحریم‌ها همان است که در آن ویدئو گفتم».

عوامل تهیه فیلم دشت خاموش در هفتادوهفتمین جشنواره فیلم ونیز
عوامل تهیه فیلم دشت خاموش در هفتادوهفتمین جشنواره فیلم ونیز

در برنامه این هفته صحنه از چهار فیلمساز مختلف ساکن داخل و خارج از ایران درباره اظهار نظرهای سیاسی سینماگران ایرانی در جشنواره‌ها و مجامع بین‌المللی پرسیده‌ایم؛ با این پرسش که باید از تحریم‌ها صحبت کرد یا توجه جهانی را به مسائلی چون اعدام نوید افکاری جلب کرد؟

بهمن قبادی، فیلمساز شناخته شده که بارها در جشنواره‌های مختلف حاضر بوده است، ابوالحسن داودی، مدیرعامل پیشین خانه سینما و سازنده فیلم «هزارپا» از فیلم‌های پرفروش سال های اخیر، فرزاد موتمن، کارگردان فیلم «شب‌های روشن» که پیش از شیوع ویروس کرونا فیلم «چشم و گوش بسته» را بر پرده سینماها داشت و مصطفی آل احمد کارگردان فیلم «پوسته».

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG