لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

از «برج ۲۲»، محل حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی، چه می‌دانیم؟


تصویر هوایی از پایگاه برج ۲۲، محل حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی
تصویر هوایی از پایگاه برج ۲۲، محل حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی

در پی حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی در اردن، موسوم به «برج ۲۲»، سه سرباز آمریکایی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

اما در مورد پایگاه چه می‌دانیم؟

موقعیت

برج ۲۲ که از یک موقعیت راهبردی مهم برخوردار است، در شمال شرقی‌ترین نقطه این کشور، جایی که مرزهای اردن با سوریه و عراق تلاقی دارد، واقع شده است.

کاربری

اطلاعات کمی در مورد این پایگاه وجود دارد. اما نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده از این مکان برای گذر به سوریه و کمک به مقابله با گروه حکومت اسلامی یا داعش استفاده کرده‌اند. این پایگاه همچنین در نزدیکی اردوگاه پناهندگان رکبان در مرز عراق و سوریه واقع شده است.

«برج ۲۲» که تعداد کمی از نیروهای آمریکایی را در خود جای داده، تنها چند کیلومتر از پادگان التنف، واقع در سوریه، فاصله دارد.

البته بیشتر نیروهای آمریکایی در سوریه در شمال شرقی این کشور مستقر هستند، اما تعداد کمی از آنها در جنوب در پادگان التنف استقرار دارند. این نیروها علاوه بر کمک به مبارزه با داعش، برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی، و رژیم سوریه، از طریق ایجاد اختلال در عبورومرور در امتداد بزرگراه بغداد-دمشق نیز حضور دارند. پایگاه تنف از اکتبر سال ۲۰۲۳، مهرماه امسال، ده‌ها بار توسط نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران هدف قرار گرفته است.

برج ۲۲ به اندازه کافی به محل استقرار نیروهای آمریکایی در تنف نزدیک است و می‌تواند به پشتیبانی از این نیروها کمک کند. نیروهایی که به طور بالقوه با شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در منطقه مقابله می‌کنند و بر باقی‌مانده حضور داعش در منطقه، اشراف دارند.

نیروهای آمریکایی در اردن

ارتش اردن یکی از بزرگترین دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی نظامی خارجی واشینگتن است.

این کشور پادشاهی، میزبان صدها مستشار نظامی آمریکایی است، و یکی از معدود متحدان منطقه‌ای آمریکاست که در طول سال رزمایش‌های گسترده‌ای را با نیروهای آمریکایی برگزار کرده است.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، واشینگتن صدها میلیون دلار برای کمک به اردن هزینه کرده، تا یک سیستم نظارتی دقیق، موسوم به «برنامه امنیت مرزی» را برای جلوگیری از نفوذ شبه‌نظامیان از سوریه و عراق ایجاد کند.

نادانسته‌ها بسیارند

مشخص نیست که واقعاً چه تعداد نیروی آمریکایی در برج ۲۲ مستقر هستند. همچنین نوع سلاح‌های موجود در این پایگاه و سامانه دفاع هوایی مورد استفاده در آن اطلاعی در دست نیست.

همچنین دقیقاً مشخص نیست، چه اشتباهی منتهی به رخنه پهپادها و حمله پهپادی مرگبار به این پایگاه شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و پولتیکو
XS
SM
MD
LG