لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

کاخ سفید: ما از حق مردم ایران در انجام اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم


کاخ سفید آمریکا پیش از این نیز گفته بود جهان نظاره‌گر رفتار دولت ایران است
کاخ سفید آمریکا پیش از این نیز گفته بود جهان نظاره‌گر رفتار دولت ایران است

کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای در ساعات پایانی روز یک‌شنبه به‌وقت آمریکا، بار دیگر حمایت خود را از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: ما از حق مردم ایران برای آن‌که به‌صورت مسالمت‌آمیز اعتراض خود را نشان دهند، حمایت می‌کنیم. سزاوار است که صدای آن‌ها شنیده شود.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفته است: ما همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم تا از حق بنیادین ِ ابراز عقیده به‌شکل مسالمت‌آمیز، دفاع کرده و از هر اقدامی که به سانسور بیانجامد، خودداری کنند.

این اظهارات در حالی بیان شده که مقام‌های ایران دسترسی شهروندان به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان تلگرام و اینستاگرام را مسدود کرده‌اند.

اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزیر کشور، عصر یکشنبه در جریان یک نشست خبری این محدودیت‌ها را تائید کرده و در عین حال افزوده بود این یک تصمیم «مقطعی» است.

با این حال سازمان فرادولتی گزارشگران بدون مرز، محدودیت‌ها در دسترسی مردم به فضای مجازی و نرم‌افزارهای کاربردی چون تلگرام و اینستاگرام را محکوم کرده و می‌گوید «این اقدام، سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و حق دانستن مردم است».

طی روزهای گذشته، رئیس‌جمهوری و وزارت خارجه ایالات متحده و نیز شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران حمایت کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه در پیام تازه‌ای در توئیتر با اشاره به «اعتراض‌های گسترده در ایران» نوشت: «مردم بالاخره دارند متوجه می‌شوند که چگونه پول و ثروت‌شان دزدیده و خرج تروریسم می‌شود. به نظر می‌رسد دیگر چنین نخواهد ماند».

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در آستانه سال نوی میلادی بیانیه‌ای صادر کرده و گفته است «در آغاز سال نو(ی میلادی)، امید و دعای ما بدرقه راه میلیون‌ها نفر از مردمی‌ست که از حکومت‌های سرکوبگر در کره شمالی، ونزوئلا و به خصوص ایران، شدیدا در رنج هستند. [ایران] جایی که مردم سرکوب شده حالا صدایشان را باز یافته‌اند. حکومت ایران در بوته آزمایش مردم خود قرار گرفته‌است».

وزارت خارجه ایران، پیش‌تر به گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش نشان داده و آن را «ریاکارانه و مداخله‌جویانه» توصیف کرده بود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در نخستین واکنش خود به اعتراضات روزهای اخیر، بدون نام بردن از رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته بود او «چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید» و «حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند».

تجمعات و تظاهرات اعتراضی که از سه روز پیش در چندین شهر ایران آغاز شده است، شامگاه شنبه گسترش یافت. این اعتراضات در روز یک‌شنبه نیز همچنان ادامه پیدا کرده‌است.

اعتراض‌ها در چند شهر به خشونت کشیده شده و بر پایه اخبار رسمی اعلام‌شده در ایران، دست‌کم دو نفر در استان لرستان جان خود را از دست داده‌اند. شماری از معترضان نیز بازداشت شده‌اند.

با استفاده از توئیتر، گزارش‌های هیل، وی‌او‌ای، رادیو فردا/ ت.ت
XS
SM
MD
LG