لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

کاخ سفید: ایران نباید احیای برجام را به تعهدات پادمانی خود مشروط کند


سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه ۱۱ شهریور در واکنش به پاسخ تازه ایران به نظرات ایالات متحده در خصوص متن پیشنهادی اتحادیه اروپا گفته است، ایران نباید احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را به تعهدات پادمانی خود مشروط کند.

وزارت امور خارجه ایران، بامداد جمعه اعلام کرد، جمهوری اسلامی پاسخ به نظرات آمریکا در ارتباط با متن پیش‌نویس توافق احتمالی را با «رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات» برای اتحادیه اروپا ارسال کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که ایران در پاسخ تازه خود به نظرات آمریکا شرط احیای توافق هسته‌ای را بسته شدن پرونده پادمانی مربوط به کشف ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده، دانسته است.

کارین ژان پی‌یر٬ سخنگوی کاخ سفید، اظهار داشت: « نباید اجرای دوباره برجام به تحقیقات مرتبط با تعهدات قانونی ایران بر اساس معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای مشروط شود.»

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرده است: «در مورد تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی که به مسائل پادمانی مربوط می‌شود، موضع ما کاملاً واضح است. ایران باید (به پرسش‌های آژانس) پاسخ دهد.»

او در ادامه گفت٬ زمانی که مدیر کل آژانس به شورای حکام گزارش دهد که مسائل باقی‌مانده شفاف‌سازی و حل و فصل شده‌اند، انتظار می‌رود که موضوع ایران از دستور کار آژانس خارج می‌شود، ولی قبل از (گزارش مدیرکل چنین امری) رخ نخواهد داد.

کارین ژان پی‌یر تصریح کرده است که تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای ایران «سیاسی نیستند» و «اهرمی برای فشار» یا برگی برای چانه‌زنی محسوب نمی‌شوند.

سخنگوی کاخ سفید با این حال تصریح کرد، ترجیح این است که به هنگام بازگشت به برجام همه مسائل حل و فصل شده و پرونده ناتمامی وجود نداشته باشد. توانایی انجام این کار به طور کامل در اختیار ایران است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه‌هاست که خواهان شفاف‌سازی جمهوری اسلامی درباره منشاء اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده ایران است.

واکنش وزارت امور خارجه آمریکا

در همین زمینه، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در خصوص پاسخ تازه ایران به رادیو فردا گفت، این مذاکراتی با رفت و برگشت متناوب است. در حال بررسی پاسخ (ایران) و همچنین هماهنگی با سه کشور اروپایی متحد خود هستیم.

این سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده اضافه کرد، ما در عرصه عمومی و به صورت علنی مذاکره نخواهیم کرد. برخی از اختلافات در هفته‌های اخیر رفع شده‌اند اما برخی دیگری همچنان باقی مانده‌اند.

او تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا فقط توافقی را امضا خواهد کرد در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است.

یکی از موضوعات کلیدی در مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، افشای آثار اورانیوم در سه سایت‌های اعلام‌نشده ایران بود و از آغاز بهار امسال هیئت مذاکره‌کننده ایرانی اصرار داشت که این پرونده «مختومه» اعلام شود.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، نیز روز یکشنبه گذشته یکی از شروط تهران برای احیای برجام را «بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره مسائل پادمان» عنوان کرد.

XS
SM
MD
LG