لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

کاخ سفید: جمهوری اسلامی حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه را تسهیل می‌کند


جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید

‌در حالی که حملات گروه‌های شبه‌نظامی به منافع و نیروهای آمریکایی در خاورمیانه همچنان ادامه دارد، یک سخنگوی کاخ سفید گفت که جمهوری اسلامی «به طور فعال این حملات را تسهیل می‌کند».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد: «اکنون می‌دانیم که این گروه‌ها توسط سپاه و رژیم ایران حمایت می‌شوند. ما می‌دانیم که ایران به حمایت از حماس و حزب‌الله ادامه می‌دهد. و ما می‌دانیم که ایران از نزدیک این رویدادها را رصد می‌کند و در برخی موارد، فعالانه این حملات را تسهیل می‌کند و دیگرانی را که ممکن است بخواهند از این درگیری [اسرائیل و حماس] به نفع خود یا به نفع ایران سوءاستفاده کنند، تحریک می‌کند.»

جان کربی از افزایش حملات موشکی و پهپادی طی چند هفته اخیر و حتی چند روز اخیر از سوی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه خبر داد و تاکید کرد: «ما می‌دانیم که هدف ایران حفظ اندازه‌ای از انکار [مداخله] در این موضوع است. به آنها اجازه این کار را نمی‌دهیم.»

این مقام ارشد امنیتی آمریکا با پیش‌بینی این که حملات علیه نیروهای آمریکایی در روزهای آینده افزایش یابد، افزود: «عمیقا نگران احتمال تشدید قابل توجه این حملات هستیم.»

ساعتی پس از این اظهارات، یک گروه شبه‌نظامی عراقی به نام «مقاومت اسلامی در عراق» با انتشار بیانیه‌ای حمله پهپادی به دو پایگاه آمریکایی در سوریه را برعهده گرفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفته است در صورت ادامه حملات اسرائیل به غزه، «هر احتمالی ممکن است رخ دهد».

آقای کربی همچنین با اشاره به این که حمایت جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی خود «مخفی نیست»، گفت: «هیچ کس شک نمی‌کند، هیچ کس این واقعیت را فراموش نمی‌کند که ایران در آن بخش از جهان، با آدم‌هایی شرور دست به کارهایی شرورانه می‌زند.»

او افزود که مقام‌های جمهوری اسلامی با تامین منابع مالی، تامین موشک‌ها و مهماتی که این نیروها از آنها استفاده می‌کنند و همچنین آموزش برخی از این نیروها، به آنها کمک می‌کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «منظورم این است که یک ارتباط بسیار مستقیم بین این گروه‌ها و سپاه وجود دارد.»

او ادامه داد که آمریکا «نمی‌خواهد شاهد گسترش این درگیری باشد» و به همین دلیل «ما توانایی نظامی بیشتری را به منطقه اضافه کرده‌ایم تا از هرگونه اقدامی جلوگیری کنیم.»

آقای کربی بدون ارائه جزئیات بیشتری گفت: «ما برای حفظ و دفاع از امنیت ملی خود به طور مناسب عمل خواهیم کرد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشت که تشکیل یک «تیم نظامی» یکی از اقدامات سریعی است که پنتاگون برای جلوگیری از تبدیل درگیری شدید بین اسرائیل و حماس به یک جنگ گسترده‌تر در نظر گرفته است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، پنتاگون همچنین در تلاش است از کارکنان و نیروهای آمریکایی در منطقه محافظت کند.

آسوشیتدپرس افزود حملاتی که در چند روز اخیر بارها علیه نیروهای آمریکایی صورت گرفته، «به گفته پنتاگون، احتمالا توسط ایران تایید شده است».

پت رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز روز دوشنبه گفت آمریکا در نهایت ایران را که حامی این گروه‌های شبه‌نظامی است، مسئول این حملات می‌شناسد.

از آغاز حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر و کشتن بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی که جنگ اسرائیل علیه این گروه در باریکه غزه را درپی داشت، حملات گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه علیه مقرها و نظامیان آمریکایی افزایش داشته است.

هفته گذشته در حمله پهپادهای تهاجمی در عراق، چند نظامی آمریکایی به طور سطحی زخمی شدند.

بر اساس گزارش‌های وبسایت کاخ سفید، آسوشیتدپرس و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG