لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

هشدار آمریکا به ایران: دیپلماسی شکست بخورد، «گزینه‌های اضافی» داریم


جن ساکی
جن ساکی

کاخ سفید در اولین روز دور جدید مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی هشدار داد که اگر دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای موسوم به برجام شکست بخورد، آمریکا «گزینه‌های اضافی» را برای مسدود کردن درآمدهای جمهوری اسلامی در اختیار دارد.

جن ساکی٬ سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه ۱۸ آذرماه گفت با توجه به ادامه پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از تیمش خواسته است تا برای گزینه‌های دیگر در صورت شکست مذاکرات آماده باشند.

وی گفت اگر دیپلماسی نتواند فورا در مسیر خود قرار بگیرد تا مذاکرات شتاب یابد، چاره‌ای جز اعمال محدودیت‌های بیشتر بر بخش‌های درآمدزا برای جمهوری اسلامی نداریم.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است٬ فعلا چند روزی زمان نیاز هست تا آمریکا قضاوت کند آیا ایران در این دور از مذاکرات انعطاف نشان می‌دهد یا نه.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در ادامه گفت، شاید چند روز دیگر نیاز باشد تا ببینیم ایران در مسیر ادامه مذاکرات، خواهان نشان دادن انعطاف است یا نه.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تلاش ایران برای خرید زمان یا تضعیف موضع آمریکا، گفت اگر حکومت ایران چنین کند، اطمینان می‌دهیم که «به شدت سورپرایز» خواهد شد.

ایران طی روزهای گذشته پیشنهاداتی در مذاکرات مطرح کرده که اعضای اروپایی برجام و آمریکا آنها را «مایه نگرانی و ناامیدی» خوانده‌اند.

اخیرا وال استریت‌ جورنال از قول دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که پیشنهادات ایران حتی چین و روسیه را نیز شگفت‌زده کرده است.

با این‌حال وزیر خارجه و نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای بارها گفته‌اند که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

در این میان وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دولت بایدن با اعزام هیئتی بلندپایه به امارات در هفته آینده در حال حرکت به سمت اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌ها علیه ایران است.

امارات بعد از چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و گزارش‌های اخیر خبرگزاری رویترز و دیگر رسانه‌ها حاکی است که بخشی از نفت ایران تحت عنوان «نفت امارات» راهی چین می‌شود.

آمارهای رسمی چین نشان می‌دهد در سال جاری هیچ محموله نفتی را مستقیما از ایران خریداری نکرده است. گزارش‌های بین‌المللی نیز نشان می‌دهد بخش مهمی از نفت ایران تحت نام نفت امارات، عمان، عراق، مالزی و اندونزی تحویل چین می‌شود.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز پنج‌شنبه گزارش داد سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است٬ ایالات متحده شواهدی مبنی بر عدم پایبندی برخی بانک‌ها در امارات به قانون تحریمی علیه ایران دارد و این بانک‌ها ممکن است بعداً به دلیل معاملات‌شان تحریم یا مجازات شوند.

این روزنامه در ادامه نوشته است٬ مقام‌های آمریکایی می‌گویند اگر پیشرفتی در مذاکرات کنونی در وین حاصل نشود، ایالات متحده می‌تواند هیئت‌هایی را برای تشدید فشار اقتصادی بر ایران به چندین کشور دیگر اعزام کند.

با استفاده از گزارشهای رویترز، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG