لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

سالیوان می‌گوید بایدن در سفر به خاورمیانه به دنبال موضوع سامانه دفاع موشکی نیست


جیک سالیوان می‌گوید، مقابله با تهدید موشکی ایران برای آمریکا یک اولویت است.
جیک سالیوان می‌گوید، مقابله با تهدید موشکی ایران برای آمریکا یک اولویت است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که ایالات متحده در سفر پیش روی جو بایدن به خاورمیانه به دنبال موضوع سامانه‌ دفاع موشکی نیست.

جیک سالیوان روز سه‌شنبه هفتم تیرماه در سفر به مادرید برای حضور در اجلاس سازمان پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو با پرسش‌هایی درباره صحت و سقم گزارش‌ اخیر وال‌استریت جورنال مواجه شد که عنوان می‌کرد مقامات ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در ماه مارس نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی اسرائیل و کشورهای عربی در شرم الشیخ داشته‌اند که هدف از آن بررسی راه‌های مقابله با تهدیدات موشکی و پهپادی ایران بوده است.

آقای سالیوان اما از تایید این گزارش خودداری کرد و تنها در پاسخ به سئوالی درباره قصد واشینگتن برای تحویل سامانه‌های دفاع موشکی به کشورهای منطقه گفت: «ما در این سفر به دنبال یک سامانه دفاع موشکی خاصی نیستیم، اگرچه همبستگی و همکاری بیشتر میان همه کشورهای منطقه علیه تهدیدات ایران، از جمله تهدید موشکی آن برای دولت ایالات متحده یک اولویت واقعی است.»

وی سپس با اشاره به سفر پیش روی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به خاورمیانه گفت که واشینگتن تلاش می‌کند در جریان این سفر نیز به زمینه‌های این همبستگی و همکاری بپردازد.

گزارش وال استریت جورنال عنوان می‌کرد که مقامات سنتکام با مقامات اسرائیل، عربستان سعودی، قطر، مصر، امارات متحده عربی، بحرین و اردن نشستی محرمانه در این زمینه داشته‌اند که با توجه به ترکیب کشورهای شرکت‌کننده امری بی‌سابقه بوده است.

مقام‌های مطلع از مذاکرات به وال استریت جورنال گفته‌اند که در مذاکرات شرم‌الشیخ، شرکت‌کنندگان در مورد روش‌های اطلاع‌رسانی فوری هنگام شناسایی تهدیدهای هوایی به توافق اصولی دست یافتند و گام بعدی جلب حمایت رهبران سیاسی برای تدوین ترتیبات اطلاع‌رسانی و تعیین منافع رهبران خاورمیانه در گسترش همکاری است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اما از تایید این گزارش خودداری کرد و صرفا گفت که سنتکام «به افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه معماری یکپارچه دفاع هوایی و موشکی برای محافظت از نیروهای خود و شرکای منطقه‌ای خود قاطعانه متعهد خواهد ماند».

با استفاده از وبسایت کاخ سفید و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG