لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

«۹۰ درصد مردم جهان در هوای آلوده نفس می‌کشند»


شهروندان در برخی نقاط جهان برای اعتراض به وضع آلودگی هوا از ماسک‌های ضد حملات شیمیایی استفاده می‌کنند
شهروندان در برخی نقاط جهان برای اعتراض به وضع آلودگی هوا از ماسک‌های ضد حملات شیمیایی استفاده می‌کنند

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ۹ نفر از هر ده شهروند ساکن کره زمین، در هوای آلوده نفس می‌کشد. شهرهای هند در صدر شهرهای جهان از نظر آلودگی هوا قرار دارند. آلوده‌ترین کلان‌شهرهای جهان نیز در آسیا و شمال آفریقا واقع هستند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت آلودگی هوا در نقاط مختلف جهان می‌گوید هفت میلیون از ساکنان کره زمین، هر ساله تنها به‌دلیل نفس‌کشیدن در هوای آلوده است که جان خود را از دست می‌دهند.

تقریبا ۹۰ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از تنفس در هوای آلوده در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط اتفاق می‌افتد.

هند رکورددار شمار شهرهای آلوده جهان در صدر فهرست سازمان بهداشت جهانی‌ست؛ از ۱۵ شهر اول این فهرست، ۱۴ شهر در این سرزمین کهن قرار دارند.

دهلی نو، پایتخت هند نیز در صدر کلان‌شهرهای آلوده جهان است. بمبئی دیگر کلان‌شهر هند در رتبه چهارم قرار دارد، پایتخت مصر، پایتخت بنگلادش و پکن در ربته‌های دوم، سوم و پنجم. دیگر کلان‌شهرهای آلوده جهان عبارت هستند از شانگهای، استانبول، مکزیکو سیتی، سائو پائولو و بوئنس آیرس.

در گزارش پیشین سازمان بهداشت جهانی از اردیبهشت ماه ۱۳۹۵، زابل در ایران آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شده بود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، در شـش سال گذشته، سطح آلودگی هوا در محیط‌های همگانی بالا بوده و تغییری هم نکرده‌است، البته به جز بخش‌هایی از اروپا و قاره آمریکا.

بالاترین آلودگی هوا در مناطق شرق دریای مدیترانه و جنوب شرقی آسیا ثبت شده‌است. در این مناطق آلودگی دست‌کم پنج برابر بیشتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی‌ست.

بیشترین آمار و گزارش‌ها در مورد وضعیت آلودگی هوا را اروپایی‌ها ثبت و منتشر کرده‌اند، کم‌ترین آمار در آفریقا گرفته شد‌ه‌است. داده‌های جمع‌آوری‌شده در تازه‌ترین پژوهش سازمان بهداشت جهانی در کشورهای مختلف متعلق به یک زمان مشخص نیست و بازه‌ای از زمان را در بر می‌گیرد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا دلیل ۲۹ درصد سرطان‌های ریه، ۴۳ درصد بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و ۲۵ درصد سکته‌ها است؛ آن‌چه بسیاری از شهروندان جهان ممکن است اطلاعی از آن نداشته باشند. در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۱۲ درصد کل مرگ‌ومیرها ناشی از آلودگی هوا بود.

با استفاده از گزارش سازمان بهداشت جهانی و breathelife2030|ت.ت
XS
SM
MD
LG