لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

از دو عضو ارشد گروه‌های نیابتی ایران که به تازگی در عراق و لبنان کشته شدند، چه می‌دانیم؟


مراسم خاکسپاری ابوباقر الساعدی در بغداد
مراسم خاکسپاری ابوباقر الساعدی در بغداد

حملات آمریکا و اسرائیل علیه نیروها و گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری ایران در عراق، سوریه و لبنان افزایش یافته است. در نتیجه این حملات طی دو روز، دو تن از مهم‌ترین فرماندهان گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به تهران کشته شدند؛ یکی در عراق و دیگری در لبنان.

چهارشنبه ۱۸ بهمن حمله یک پهپاد آمریکایی به یک خودرو در جنوب شرق بغداد پایتخت عراق، به کشته شدن ابوباقر الساعدی از برجسته‌ترین فرماندهان گروه «کتائب حزب‌الله» و دو تن از همراهانش انجامید.

موشک شلیک شده به این خودرو توسط پهپاد، موشک نقطه‌زن «هلفایز» (آتش جهنم)‌ بود؛ از همان نوع موشکی که در هدف قرار دادن خودروی حامل قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران در بغداد به کار گرفته شد.

در بیانیه فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) آمده است که در حمله شامگاه چهارشنبه، «مسئول طراحی حمله علیه نیروهای آمریکایی در منطقه کشته شد.»

حملات اخیر آمریکا در واکنش به حملات چند ماه اخیر گروه‌های شبه‌نظامی عراقی و در راس آن‌ها کتائب حزب‌الله به پایگاه‌های محل حضور نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت می‌گیرد. حمله هفته گذشته به پایگاه برج ۲۲ در شمال شرق اردن، به کشته شدن دستکم ۳ سرباز آمریکایی و کشته شدن ۴ تن دیگر انجامید.

ابوباقر الساعدی مسئول واحد موشکی کتائب حزب‌الله

رسانه‌های مختلف به نقل از منابع امنیتی و منابع نزدیک به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، الساعدی را یکی از «مهم‌ترین و خطرناک‌ترین» فرماندهان «کتائب حزب‌الله عراق» توصیف کردند که مسئولیت فرماندهی «واحد موشکی» این گروه شبه‌نظامی را بر عهده داشت.

«العربی الجدید» گزارش داده است که «الساعدی فرماندهی حمله پهپادی به پایگاه برج ۲۲ را که در آن سه سرباز آمریکایی کشته شدند را بر عهده داشت.»

تصویری از ابوباقر ساعدی در مراسم خاکسپاری او در بعد
تصویری از ابوباقر ساعدی در مراسم خاکسپاری او در بعد

بنا بر این گزارش: «الساعدی تا سال ۲۰۰۷ از نیروهای جریان صدر بود. در آن سال به ایران رفت،‌ از جریان صدر جدا شد و به کتائب حزب‌الله پیوست. از آن زمان او مشغول طراحی و اجرای عملیات بود.»

«العربی الجدید» به نقل از یک منبع امنیتی نوشته است: «ترور الساعدی ضربه بزرگی به کتائی حزب‌الله و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران است و نشان دهنده خطری است که فرماندهان این گروه‌ها را تهدید می‌کند.»

کتائب حزب‌الله و گروه شبه‌نظامی النجباء در بیانیه‌های جداگانه‌ای، وعده انتقام خون الساعدی را دادند.

عباس الدبس از فرماندهان حزب‌الله لبنان

پنجشنبه حمله پهپادی اسرائیل به خودرویی در منطقه نبطیه در جنوب لبنان، به کشته شدن عباس الدبس از فرماندهان میدانی حزب‌الله لبنان انجامید.

بنا بر اعلام رادیو ارتش اسرائیل، عباس الدبس «فرمانده نیروهای حزب‌الله در منطقه نبطیه» بود.

بنا بر گزارش رادیو اسرائیل و همچنین شبکه اسکای نیوز،‌ الدبس از نزدیکان حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و همچنین اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به شمار می‌آمد.

نام مستعار عباس الدبس «حاج عبدالله» بود و در حقیقت فرماندهی نیروهای حزب‌الله در منطقه‌ای را بر عهده داشت که از آن راکت‌های ضد تانک علیه شهرک کریات اشمونا در شمال اسرائیل شلیک می‌شود.

این طرح شبیه‌سازی شده، دو سال پیش از سوی اسرائیل منتشر شد
عباس الدبس از جمله شرکت کنندگان در عملیات نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه در کنار نیروهای سپاه پاسداران بود.

رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که الدبس از سال ۲۰۲۲ به دلیل ارتباط با پروژه پدافند هوایی سپاه پاسداران در سوریه،‌ تحت پی‌گرد اسرائیل قرار داشت.

روزنامه اسرائیلی «جورزالیم پست» در این باره نوشته است که عباس الدبس در تهران از سوی نیروهای سپاه پاسداران در زمینه توسعه توانایی‌های پهپادی آموزش دیده است.

عکسی از عباس الدبس منتشر نشده است، اما ارتش اسرائیل در سال ۲۰۲۲ یک نقاشی شبیه به او را منتشر کرده و تحت پی‌گرد بودن او را به دلیل مشارکت در پروژه پدافند هوایی سپاه پاسداران در سوریه اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG