لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

ابراز امیدواری سازمان جهانی بهداشت به کنترل همه‌گیری کووید در کمتر از دو سال


مدیرکل سازمان جهانی بهداشت یادآوری کرده است که دستیابی و تولید واکسن در نهایت ابزار اصلی برای کنترل همه‌گیری خواهد بود.
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت یادآوری کرده است که دستیابی و تولید واکسن در نهایت ابزار اصلی برای کنترل همه‌گیری خواهد بود.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ابراز امیدواری کرده که همه‌گیری کووید-۱۹ در مدتی کم‌تر از همه‌گیری قبلی، آنفلوانزای اسپانیایی، که دو سال طول کشید، کنترل شود.

تدروس آدانوم به اشاره به همه‌گیری موسوم به «آنفلوانزای اسپانیایی» که بین فوریه ۱۹۱۸ تا آوریل ۱۹۲۰ جریان داشت، گفت «دو سال طول کشید تا متوقف شود».

او سپس افزوده «در وضعیت فعلی ما، فناوری‌هایی که در اختیار داریم... هرچند با زیان‌های ناشی از جهانی‌شدن هم روبه‌رو هستیم، نزدیکی‌ها و ارتباطات بیشتر، اما در هر حال از سود ناشی از فناوری‌های بهتر بهره می‌بریم؛ امیدواریم به این همه‌گیری در کم‌تر از دو سال پایان دهیم».

با این حال تدروس تاکید کرده‌است که پیشرفت در روند کنترل همه‌گیری به‌معنی «پیروزی نیست». او به کشورهایی اشاره کرده که طی ماه‌های قبل موفق شده بودند موج همه‌گیری را مهار کنند، اما اکنون با روندی فزاینده از موارد ابتلا به ویروس کرونا روبه‌رو هستند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت همچنین یادآوری کرده است که دستیابی و تولید واکسن در نهایت ابزار اصلی برای کنترل همه‌گیری خواهد بود: «اما ضمانتی نیست که ما به آن دست یابیم، و حتی اگر به واکسن دست پیدا کنیم، خودش به تنهایی نمی‌تواند همه‌گیری را خاتمه دهد».

در حال حاضر چند شرکت، مجموعه و دانشگاه در جهان، به‌ویژٰه ایالات متحده، اروپا و چین، در مراحل پیشرفته کارآزمایی واکسن هستند. از جمله آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد، شرکت آمریکایی مدرنا، یا شرکت‌های چینی کان‌سینو و سینوفارم.

دولت روسیه نیز اخیرا به یک واکسن مجوز داده که نخستین مجوز دولتی‌ست ولی با تردیدهایی در میان پژوهشگران و جامعه علمی روبه‌رو شده‌است.

بسیاری از پژوهشگران در مورد شتاب‌زدگی در روند تولید واکسن هشدار داده‌اند و بارها تاکید کرده‌اند گاهی سال‌ها طول می‌کشد تا پیامدهای واکسن‌ها آشکار شود.

با این حال برخی از کشورها به آرامی خود را آماده واکسینه‌کردن شهروندان می‌کنند؛ برای نمونه٬ اندونزی روز جمعه ۵۰ میلیون دوز واکسن به شرکت چینی سینوواک سفارش داد؛ ایالات متحده برنامه‌ای برای تولید ۳۰۰ میلیون دوز از واکسن احتمالی در یک بازه زمانی فشرده دارد؛ و مدیر اداره واکسیناسیون آلمان می‌گوید که بخشی از جمعیت این کشور احتمالا «در اوایل سال ۲۰۲۱» واکسن را دریافت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG