لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۱

حمید الحسینی، «حجت‌الاسلام سردار» و فرمانده «حشد رسانه‌ای» در عراق کیست؟


حمید الحسینی در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای در حاشیه هشتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه‌ رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در مردادماه ۹۴
حمید الحسینی در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای در حاشیه هشتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه‌ رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در مردادماه ۹۴

برخی رسانه‌های عرب‌زبان روز یکشنبه با انتشار سندی، از صدور حکم بازداشت توسط دادگستری عراق برای حمید الحسینی، رئیس شاخه اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در عراق به اتهام «تروریسم» خبر دادند.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، حمید الحسینی که به حکومت جمهوری اسلامی نزدیک است، متهم شده که در حمله موشکی دوم شهریور به کانون گفتمان ​الرافدین در شهر نجف دست داشته است.

کانون غیردولتی گفتمان ​الرافدین برای توسعه دموکراسی فعالیت می‌کند و حمله‌ای که علیه این کانون صورت گرفت، با آرپی‌جی انجام شد، اما با وجود خسارات مادی به ساختمانش، تلفات جانی در پی نداشت.

بارها افراد و گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران که در عراق فعالیت می‌کنند و مخالف حضور نیروهای بین‌المللی در این کشور هستند، به تروریسم و حمله علیه این نیروها متهم شده‌اند.

حمید الحسینی کیست؟

حمید الحسینی از شیعیان ناراضی در زمان حکومت صدام حسین در عراق بود و به گفته خودش، پدرش در زندان‌های صدام کشته شد.

در آن زمان، حمید الحسینی همراه با بسیاری از شیعیان عراقی ناراضی دیگر به ایران فرار کرد و پس از سقوط صدام در پی مداخله نیروهای ائتلاف در عراق، به این کشور بازگشت.

حمید الحسینی در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم
حمید الحسینی در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم

به نوشته حمدی ملک، هموندیار انستیتو واشینگتن و متخصص در زمینه شبه‌نظامیان شیعه، ارتباط نزدیک حمید الحسینی با جمهوری اسلامی از همان زمان فرارش از عراق آغاز شد.

این تحلیلگر به نقل از «منابع موثق در دولت عراق»، نوشته که «الحسینی به افراد حلقه نزدیک خود گفته که از سرداران سپاه پاسداران است».

همچنین رسانه‌های جمهوری اسلامی او را «از رهبران و فرماندهان جبهه مقاومت مردمی عراق» معرفی می‌کنند که منظورشان از این جبهه، مجموع نیروهای شبه‌نظامی شیعی وابسته به جمهوری اسلامی است.

او همچنین در سال‌های اخیر در اعزام افراد از ایران برای برگزاری «راهپیمایی‌های اربعین» در عراق فعال بوده است.

حمید الحسینی که همچنین روابط نزدیکی با دفتر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران دارد، چند سال پیش، جایگزین محمد ضیاء البیضاوی روحانی عراقی دیگر در اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی عراق شد و به ریاست این اتحادیه رسید.

اتحادیه رادیو وتلویزیون‌های اسلامی (IRTVU) سازمانی است که جمهوری اسلامی در خرداد سال ۱۳۸۶ پایه‌گذاری کرد.

آن طور که در وبسایت اینترنتی این اتحادیه نوشته شده، این سازمان به منظور ایجاد «بلوک رسانه‌ای اسلامی قوی و منسجم» و با هدف «مقابله با تبلیغات نادرست و مغرضانه دشمنان اسلام» با عضویت تعدادی از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در کشورهایی چون عراق، لبنان و یمن تشکیل شد.

اما به عقیده حمدی ملک، وظیفه این سازمان «انتشار روایت ضدآمریکایی و ضداسرائیلی در خاورمیانه است» و به عنوان «چتری» برای رسانه‌های «محور مقاومت» و «بازوی اصلی تبلیغات نیروی قدس سپاه پاسداران» در سراسر منطقه عمل می‌کند.

این کارشناس مسائل عراق در مقاله‌ای با عنوان «شناخت شبکه رسانه‌ای گسترده‌ٔ ایران در کشورهای عربی» تأکید کرده که پشتیبانی مالی، فنی و سازمانی این رسانه‌ها و آموزش پرسنل آنها به عهده این اتحادیه است، ضمن اینکه استراتژی واحدی را نیز برای آنها تعیین می‌کند.

این اتحادیه تاکنون ۱۰ اجلاس مجمع عمومی برگزار کرده که آخرین آن در تیرماه گذشته برگزار شد. همچنین فقط در کشور عراق، دو نشست منطقه‌ای در مرداد ۹۰ و تیر ۹۱ برگزار کرده است.

بر اساس اعلام رسمی خود این اتحادیه، در نخستین مجمع عمومی، یک «صندوق تعاون» با سرمایه اولیه یک میلیون دلار در نظر گرفته شد تا به اعضای این اتحادیه برای «پروژه‌های تولیدی» کمک مالی شود.

تحریم‌های آمریکا علیه این اتحادیه

در اکتبر ۲۰۲۰، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج نهاد ایرانی، از جمله اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی را به دلیل اعمال نفوذ در انتخابات آمریکا تحریم کرد.

اما به عقیده کارشناسان، فعالیت‌های خارجی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی از مدت‌ها قبل و به دلایلی فراتر از دخالت آن در انتخابات آمریکا مورد توجه دولت واشینگتن قرار گرفته بود.

در اول تیرماه ۱۴۰۰ نیز وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که دامنه‌های ۳۶ وب‌سایت‌ اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، و همچنین سه وب‌سایت وابسته به کتائب حزب‌الله را به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا مسدود کرده است.

در حالی که گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» در سال ۲۰۰۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت، این وب‌سایت‌ها نیز به انتشار «اطلاعات گمراه‌کننده» و اقدامات «خشونت‌آمیز» متهم شدند.

وزارت دادگستری آمریکا تأکید کرد که اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی دامنه‌های ۳۳ وب‌سایتی را که از آنها استفاده می‌کرد، از یک شرکت آمریکایی خرید بود و این اتحادیه از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) مجوزی برای استفاده از این دامنه‌ها اخذ نکرده بود.

الحسینی در کنار ابراهیم رئیسی در جریان راهپیمایی اربعین در آبان ماه ۹۶
الحسینی در کنار ابراهیم رئیسی در جریان راهپیمایی اربعین در آبان ماه ۹۶

اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در واکنش به تحریم‌های آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این تحریم‌ها اقدام این اتحادیه را «در رسالت رسانه‌ای خود مصمم‌تر کرد».

همچنین خود الحسینی در واکنش به تحریم‌های واشینگتن، آمریکا را «شر مطلق» توصیف کرد و از مردم عراق خواست برای ضربه زدن به «دشمن ظالم» قیام کنند.

بر اساس گزارش‌ انستیتو واشینگتن، حدود ۱۰ شبکه تلویزیونی و رادیویی در اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در عراق عضو هستند که از آن جمله می‌توان به شبکه العهد، متعلق به عصائب اهل حق، تلویزیون الغدیر متعلق به سازمان بدر و تلویزیون آفاق، متعلق به حزب الدعوه اسلامی اشاره کرد.

اما خود الحسینی چند سال پیش به خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران گفت: «دو سوم شبکه‌های رادیو تلویزیونی عراق، یعنی ۸۰ رادیو و تلویزیون در حال حاضر عضو این اتحادیه هستند» و «در آینده بر روی خبرگزاری‌ها کار خواهیم کرد.»

در سال ۱۳۹۳، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی با انتشار گزارشی از افزایش «شبكه‌های ماهواره‌ای شیعی» در منطقه خبر داد که به نوشته این خبرگزاری «برخی از سوی روحانیون، علما و مراجع تقلید و برخی دیگر نیز از سوی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی شیعی» حمایت می‌شوند.

در این گزارش مثلاً به یک شبکه به نام شبكه ماهواره‌ای الصراط اشاره شده بود که از سوی «هواداران» خامنه‌ای در لبنان راه‌اندازی شده است.

این در حالی است که صداوسیمای جمهوری اسلامی در دهه‌های گذشته شبکه‌های برون‌مرزی مختلفی به زبان‌های گوناگون راه‌اندازی کرده که همگی در راستای نشر ایدئولوژی حکومت ایران است.

اما در تیرماه ۱۴۰۰ نیز محمدعلی انوشه، مسئول کمیته اطلاع‌رسانی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به اعلام آماری کلی در زمینه اعضای این اتحادیه پرداخت و گفت تعداد اعضای اتحادیه به ۲۲۸ عضو رسید؛ از ۳۳ کشور، ۲۲ زبان و شامل: ۱۳۰ شبکه ماهواره‌ای، ۵۳ رادیو، ۳۲ مؤسسه تولیدی و رسانه‌ای، چهار مؤسسه فضای مجازی و ۹ خبرگزاری.

زیر دست قاسم سلیمانی و فرمانده «حشد رسانه‌ای»

حمید الحسینی به گفته خودش تا زمانی که قاسم سلیمانی زنده بود، «زیر دست» قاسم سلیمانی فعالیت می‌کرد.

او در سال ۱۳۹۶ در یک سخنرانی در کرمان گفت: «خیراتی که داعش برای ما داشت اینکه الان لشکری از چند ملیت تحت فرماندهی حاج قاسم سلیمانی داریم؛ منِ مبارز زیر نظر و دستور ایشان عمل می‌کنم و این دستور رهبر من [خامنه‌ای] بود که همه زیر نظر ایشان باید کار کنید.»

الحسینی پس از قتل قاسم سلیمانی هم درباره چگونگی فعالیت‌هایش زیر نظر او گفت: «حاج قاسم تشکیلاتی راه انداخت به نام ‘حشد رسانه‌ای’ که ده‌ها رسانه را در عراق راه انداخت و این ها به عنوان حشد رسانه‌ای در مقابل آمریکا و نیروهای وابسته به آن فعالیت می‌کردند و کار جنگ نرم را شروع کردند.»

او ادامه داد: «این حشد رسانه‌ای به فرماندهی من بود که مسئول آن معرفی شدم و جنگ نرم را دنبال می‌کردم.»

الحسینی در دیدار با قاسم سلیمانی در «آخرین سفر او» به عراق
الحسینی در دیدار با قاسم سلیمانی در «آخرین سفر او» به عراق

«جنگ نرم» از اصطلاحاتی است که خامنه‌ای در سال‌های اخیر بارها برای مقابله با آمریکا از آن استفاده کرده است.

همچنین رئیس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از این که عراق «ولایت فقیه» ندارد ابراز تأسف کرد و گفت: «برخی قدرت ولایت فقیه را درک نمی‌کنند، مانند ماهی در آب که قدر آب را نمی‌داند.»

او ادامه داد: «نقطه ضعف ما محروم بودن از نعمت ولایت فقیه است. ما معتقدیم عراق تنها با نظریه ولایت فقیه اصلاح می‌شود، تنها با ولایت فقیه می‌توان عراق را اداره و عدالت و مساوات را برقرار کرد.»

الحسینی دو سال پیش نیز در یک سخنرانی به وابستگی خود به جمهوری اسلامی اعتراف کرد و گفت: «ما در عراق اجازه نمی‌دهیم از داخل عراق علیه ایران توطئه شود؛ می‌خواهد هر کسی باشد، چه در لباس روحانیت باشد و چه در لباس نظامی باشد و چه در پست دولتی باشد. بگویند اینها بچه‌های ایران هستند، بگویند اینها وابسته به ایران هستند. بگویند و ما ابایی از این امر نداریم.»

XS
SM
MD
LG