لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

ابراز تاسف مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از تعلیق کمک‌های مالی آمریکا


تدروس می‌گوید کار این نهاد تنها مقابله با کووید-۱۹ نیست، بلکه باید بر بسیاری دیگر از بیماری‌ها، از مالاریا تا اچ‌آی‌وی، ابولا، سل و سرطان نیز متمرکز باشد.
تدروس می‌گوید کار این نهاد تنها مقابله با کووید-۱۹ نیست، بلکه باید بر بسیاری دیگر از بیماری‌ها، از مالاریا تا اچ‌آی‌وی، ابولا، سل و سرطان نیز متمرکز باشد.

تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، از تصمیم فعلی دونالد ترامپ برای تعلیق حمایت‌های مالی از این نهاد وابسته به ملل متحد ابراز تاسف کرده‌است.

تدروس، در آغاز کنفرانس خبری معمول سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با همه‌گیری کووید-۱۹، گفته «ایالات متحده یک دوست قدیمی و سخاوتمند برای سازمان جهانی بهداشت بوده، و ما امیدواریم همین‌طور ادامه پیدا کند».

او افزوده «ما از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا و دستوری که در مورد تعلیق حمایت مالی صادر کرده، متاسف هستیم. با حمایت‌های مردم و دولت ایالات متحده، سازمان جهانی بهداشت در تلاش برای بهبود سلامت خیل مردمی ست که در گزند هستند و به فقیرترین بخش‌ها تعلق دارند».

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت یادآوری کرده که کار این نهاد تنها مقابله با کووید-۱۹ نیست، بلکه باید بر بسیاری دیگر از بیماری‌ها، از مالاریا تا اچ‌آی‌وی، ابولا، سل و سرطان نیز متمرکز باشد.

تدروس می‌گوید این سازمان به دیگر کشورها نیز کمک می‌کند تا سیستم سلامت و درمان خود را بهبود بخشند.

دونالد ترامپ روز ۲۶ فروردین اعلام کرد به دلیل «قصور» سازمان جهانی بهداشت در رویارویی با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، کمک مالی کشورش به این نهاد بین‌المللی را تعلیق می‌کند.

او می‌گوید این نهاد در انجام «وظیفه اصلی خود» ناکام بوده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین سازمان جهانی بهداشت را متهم کرده «حقیقت» را درباره آنچه كه در مركز شیوع ویروس کرونا، یعنی در شهر ووهان چین رخ داده، بیان نکرده است.

دونالد ترامپ مجددا این سازمان وابسته به ملل متحد را به هم‌سویی با جمهوری خلق چین متهم کرده‌است.

دکتر تدروس اما گفته سازمان جهانی بهداشت «به‌طور برابر» با همه کشورها همکاری می‌کند و به اقدامات خود برای مقابله با ویروس کرونا ادامه خواهد داد.

تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش‌های مختلفی را همراه داشت. از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته واشینگتن چشم‌انتظار پاسخ چین به ابهامات موجود و نیز عمل سازمان جهانی بهداشت در حیطه وظایف طبیعی خویش است.

دبیرکل سازمان ملل اما گفته الان زمان کاهش کمک‌ها به این نهاد بین‌المللی نیست: «اکنون زمان اتحاد و همکاری جامعه بین‌المللی برای همبستگی جهت متوقف کردن این ویروس و پیامدهای ویرانگر آن است».

در دیگر سو اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، با برخی انتقادات ترامپ از سازمان جهانی بهداشت همراهی کرده اما او نیز افزوده این سازمان «کارهای مهم بسیاری» انجام می‌دهد.

منابع: سازمان جهانی بهداشت، فاکس نیوز، رادیو فردا
XS
SM
MD
LG