لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۱

چرا آمریکا احمد جنتی را تحریم کرد؟ گفت‌وگو با برایان هوک


آقای هوک می‌گوید تحریم‌های آمریکا علیه چهره‌های جمهوری اسلامی به هیچ وجه نمادین نیست.
آقای هوک می‌گوید تحریم‌های آمریکا علیه چهره‌های جمهوری اسلامی به هیچ وجه نمادین نیست.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز پنجشنبه از قرار گرفتن نام پنج تن از اعضای شورای نگهبان، از جمله احمد جنتی، دبیر ۹۳ ساله این شورا، در فهرست تحریم‌های آمریکا خبر داد. اقدامی که تنها ساعاتی پیش از آغاز یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.

آقای هوک شامگاه پنجشنبه اول اسفند، دقایقی پس از یک کنفرانس خبری در این زمینه، در گفت‌وگویی اختصاصی با رادیوفردا، از جمله به پرسش‌هایی درباره وجه نمادین یا عملی این تحریم‌های تازه پاسخ داد.

در این گفت‌وگوی اختصاصی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، تأکید کرد که تحریم‌های تازه به هیچ‌وجه نمادین نیستند و این تحریم‌ها امکان می‌دهد از طریق بلوکه شدن دارایی‌های افراد موضوع تحریم، فعالیت‌های آنها با مشکل روبه‌رو شود.

آقای هوک همچنین از روند شناسایی ساختاری جمهوری اسلامی و چهره‌های مؤثر آن گفت و تأکید کرد که ایالات متحده همچنان به آشکار کرد چهره‌هایی که زیر سایه حکومت جمهوری اسلامی پنهان می‌شوند ادامه خواهد داد.

نماینده ویژه آمریکا در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع مقابله با اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرد و از جمله یادآور شد که فروپاشی اقتصادی جمهوری اسلامی سبب شده تا حمایت مالی‌اش از گروه‌های نیابتی‌ای در منطقه، بسیار دشوارتر شود.

او اضافه کرد که بخشی از سیاست کلی آمریکا این است که در برابر تهاجم‌های ایران در منطقه بازدارندگی ایجاد کند.

آقای هوک در بخش دیگری از این گفت‌وگو از پیگیری موضوع سرنگونی پرواز ۷۵۲ نیز گفت و توضیح داد که در این باره گفت‌وگوهایی تفصیلی با مقام‌های کانادایی داشته است. او تأکید کرد که برای بازماندگان بسیار مهم است که ایران شفاف عمل کند و در رابطه با تحقیقات موش و گربه بازی نکند.

گفت‌وگوی اختصاصی با برایان هوک، نماینده آمریکا در امور ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:33 0:00
لینک مستقیم

آقای هوک چقدر بر این باورید که تحریم‌های جدید تأثیر عملی بر فعالیت‌های افراد مشمول تحریم خواهد داشت؟ آیا این تحریم‌ها را نمادین نمی‌بینید؟

تحریم نکردن این افراد، رو نکردن دستشان، حاوی چه پیامی خواهد بود؟ در نتیجه تحریم کردن‌شان سبب می‌شود تا آنها در معرض دید قرار گیرند. تحریم کردن آن‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق بلوکه کردن اموالشان، فعالیت‌هایشان با مشکل روبه‌رو شود. محدودیت‌های ویزا و محدودیت در سفر کردن و نگرانی از بلوکه شدن پول در یک بانک خارجی... این‌ها همگی بسیار محتملند. در نتیجه نمادین نیستند، ما تحریم نمادین نداریم.

آقای هوک سؤالم در رابطه با عبارت «در معرض دید قرار گرفتن» است. به نظر می‌رسد که دولت دونالد ترامپ به شدت مشغول مطالعه ساختار سیاسی جمهوری اسلامی است. پیشتر تحریم‌ها متوجه نمای بیروی جمهوری اسلامی بود ولی اکنون افرادی مورد تحریم قرار می‌گیرند که برای داخلی‌ها چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند و برای آن‌ها که خارج از ایرانند، این افراد در سایه‌اند و دیده نمی‌شوند. چگونه توانستید به این فرایند تحریمی برسید؟

متشکرم از این سؤال. شنیدن این سؤال دلگرم‌کننده است. شما دقیقاً درست می‌گویید. ما وقت زیادی را صرف کردیم تا عمق ساختار رژیم را بشناسیم. احمد جنتی فرد مشهوری نیست، بسیار گمنام است. اما برای مردم ایران بسیار شناخته‌شده است. او کسی است که در چهل سال گذشته تکلیف صلاحیت نامزدهای‌های انتخابات را تعیین کرده است. اگر جمهوری اسلامی واقعاً جمهوری است، نباید از صدا و نظرات مردمش بترسد.

ما همچنان به عیان کردن چهر‌ه آن‌هایی که دوست دارند زیر سایه رژیم پنهان شوند، ادامه خواهیم داد. اجازه نمی‌دهیم جمهوری اسلامی همچنان با نمایش محمدجواد ظریف به عنوان تنها چهره‌اش، به کار خود ادامه دهد.

آقای هوک سؤال دیگرم درباره فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است. شما چندین بار تکرار کردید که می‌خواهید مانع از حمایت مالی ایران از گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه شوید. در این کار هم گفته‌اید که موفقیت‌هایی داشته‌اید. آیا جزئیاتی دارید از این که چگونه این کار انجام شده و کدام گروه‌ها بابت فشار حداکثری آمریکا بر ایران در مضیقه قرار گرفته‌اند؟

اگر جمهوری اسلامی واقعاً جمهوری است، نباید از صدا و نظرات مردمش بترسد.
برایان هوک

فروپاشی اقتصادی ایران سبب شده تا حمایت مالی‌اش از گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه، به شکلی تاریخی بسیار دشوارتر شود. حالا می‌بینیم گروهی مثل حزب‌الله بابت مسائل مالی در مضیقه قرار گرفته، چرا که رژیم ایران دیگر درآمد پیشین را ندارد تا به حزب‌الله بدهد.

ما رژیم ایران را مجبور کردیم تا بین تفنگ در بیروت، یا کره در تهران یکی را انتخاب کند و این انتخابی است که ایران عادت به انجامش نداشت. حماس در حال حاضر با بودجه حداقلی اداره می‌شود. حزب‌الله مجبور به جمع‌آوری کمک‌های مالی شده تا کمبودهای ناشی از تحریم‌های ما را جبران کند.

به همین خاطر تجارت نکردن با ایران مهم است؛ چرا که پول حاصله، از میدان‌های جنگ سوریه سر در می‌آورد یا می‌شود موشک‌های حزب‌الله و راکت‌های حماس که در خاک اسرائیل پایین می‌آیند. در نتیجه این همان چیزی است که ما می‌خواهیم متوقف شود. تحریم‌های ما کمک می‌کنند حملات گروه‌های نیابتی مختل یا متوقف شوند.

آقای هوک مایک پمپئو در سفر به عربستان سعودی، از یک پایگاه هوایی آمریکایی دیدار کرد. حضور او در یک منطقه نظامی آمریکایی در خاک عربستان را چگونه باید تحلیل کنیم؟ آیا حضور در منطقه‌ای نظامی نشان‌دهنده فاز جدیدی از کمیپین فشار حداکثری بر ایران است یا معنای خاصی ندارد؟

ما رژیم ایران را مجبور کردیم تا بین تفنگ در بیروت، یا کره در تهران یکی را انتخاب کند و این انتخابی است که ایران عادت به انجامش نداشت.
برایان هوک

معنای خاصی دارد. سیگنالی است از سوی ایالات متحده به عربستان سعودی، تا عربستان بداند که امریکا متعهد است امنیت این کشور را در مقابل رفتارهای تهاجمی ایران تأمین کند. همکاری‌های نظامی ما مستحکم است و بخش اعظم ثبات در منطقه منوط به آن است که عربستان بتواند از خود در برابر حملات دفاع کند.

مایک پمپئو بسیار خوشحال بود که همراه جان ابی‌زید، از فرماندهان پیشین فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، به عربستان سفر کند و این سفر روش خوبی بود تا به جهان نشان دهد که آمریکا در پی عوامل بازدارنگی است.

این بخشی از سیاست کلی آمریکاست تا بتواند در برابر تهاجم‌های ایران بازدارندگی ایجاد کند، و همکاری ما با عربستان این مهم را فراهم می‌کند.

آیا اخبار تازه‌ای از کانال بشردوستانه سوئیس برای ایران وجود دارد؟ در کنفرانس خبری خود از آزمایش کردن این کانال گفتید، این یعنی چنین کانالی هنوز رسماً اجرایی نشده؟

نخستین ارسال ما، یک ارسال اولیه و آزمایشی بود که با موفقیت انجام شد. حالا می‌خواهیم انتقال‌های بیشتری انجام دهیم.

آخرین سؤالم در رابطه با سرنگونی پرواز ۷۵۲ است. آیا آمریکا همچنان پیگیر این سرنگونی است؟ آیا با کانادا در این رابطه همکاری می‌کنید؟

بله، روز چهارشنبه با مقام‌هایی از کانادا دیدار کردم که برای گفت‌وگوهای استراتژیک میان کانادا و آمریکا به واشینگتن آمده بودند. گفت‌وگویی که بسیار به طول انجامید، [و از جمله] درباره عدم همکاری و فقدان شفافیت از سوی ایران صحبت کردیم.

ایران هنوز جعبه‌های سیاه هواپیما را نگه داشته و برای خانواده‌ها بسیار مهم است که ایران شفاف عمل کند و در رابطه با تحقیقات موش و گربه بازی نکند.

XS
SM
MD
LG