لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۴

بازتاب گسترده پیام خواهرزاده علی خامنه‌ا‌ی برای قطع ارتباط جامعه جهانی با جمهوری اسلامی


نمایی از ویدئوی منتشر شده از فریده مرادخانی که در آن از جامعه جهانی می‌خواهد تا با «رژیم کودک‌کش» جمهوری اسلامی قطع ارتباط کند
نمایی از ویدئوی منتشر شده از فریده مرادخانی که در آن از جامعه جهانی می‌خواهد تا با «رژیم کودک‌کش» جمهوری اسلامی قطع ارتباط کند

سخنان فریده مرادخانی، خواهر زاده علی خامنه‌ای، در محکومیت قاطع حکومت دایی خود و لزوم اقدامات عملی جامعه جهانی در برابر «رژیم بچه‌کش» او، بازتابی گسترده در رسانه‌های جهان داشته است.

از شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان و رسانه‌های اسرائیلی گرفته تا خبرگزاری‌ها و شبکه دولتی چین و رسانه‌های دنیای عرب آخرین ویدئوی انتشار یافته از خانم مرادخانی را منتشر کرده و تاکید کرده‌اند که رهبر جمهوری اسلامی ایران در اقناع نزدیک‌ترین بستگان خود نیز ناتوان است.

شبکه «سی‌ان‌ان» نوشت که فریده و محمود مرادخانی فرزندان بدری خامنه‌ای و شیخ علی تهرانی هستند که او نیز در مخالفت با نظام حاکم سابقه‌ای طولانی داشت. شیخ علی تهرانی به تازگی درگذشت.

این شبکه‌ها تاکید کرده‌اند که حکومت علی خامنه‌ای با عدم تحمل عقاید بستگان نزدیک رهبر جمهوری اسلامی، خانم مرادخانی را بازداشت کرد.

به نوشته سی‌ان‌ان، خانم مرادخانی که پیش از دور کنونی اعتراضات سراسری ایران نیز احضار و زندانی شده بود، یکی از هزاران شهروندی است که در یازده هفته اخیر بازداشت شده‌اند. بازداشت پیشین او به دلیل تحسین شهبانو فرح پهلوی بود.

فریده مرادخانی چهارشنبه گذشته هنگامی که در پاسخ به احضاریه دادسرای انقلاب تهران به دادستانی رفت، بازداشت شد. اما او در آخرین ویدئویی که ضبط کرد، جامعه جهانی را به قطع ارتباط با حکومت فرا خواند.

به نوشته سی‌ان‌ان، با وجود تقدیر این هفته علی خامنه‌ای از نیروهای بسیج که مامور سرکوب اعتراضات هستند، تظاهرات ضد حکومتی در بیش از ۱۵۰ شهر ایران و ۱۴۰ دانشگاه در تمامی ۳۱ استان ایران ادامه یافته است.

روزنامه «تایمز اسرائیل» با بازتاب گزارش خبرگزاری فرانسه درباره خانم مرادخانی، نوشت خواهرزاده خامنه‌ای تاکید دارد که اقدامات جامعه جهانی برای حمایت از مردم ایران تنها به کلمات توخالی محدود بوده و مردم ایران در برابر یک رژیم خشن رها شده‌اند.

این روزنامه افزود محمود مرادخانی (که ساکن فرانسه است) ویدئوی خواهرش را منتشر کرد که از انفعال دنیا در برابر مظالم حکومت حاکم انتقاد کرده و به «آزادگان» جهان می‌گوید مماشات با «رژیم کودک‌کش» بس است.

شبکه دولتی چین، «سی‌تی‌وی»، نیز روز دوشنبه در گزارشی نوشت خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی ایران از مردم دنیا می‌خواهد با فشار بر حکومت کشورشان، دولت‌ها را به قطع ارتباط با ایران تشویق کنند.

روزنامه کویتی «الوطن» نیز نوشت خواهرزاده علی خامنه‎‌ای پس از آن بازداشت شد که در ویدئویی تاکید کرد که حکومت حاکم «به هیچ‌یک از اصول دینی وفادار نیست، قانون و قاعده‌ای جز زور نمی‌شناسد و هر کاری خواهد کرد تا اقتدار خود را حفظ کند».

ناظران امور ایران می‌گویند شمار زیادی از بستگان و اعضای خانواده مقامات حاکم، نظام را قبول ندارند ولی خانم مرادخانی یکی از آن افرادی است که صدای اعتراض خود را نیز بلند کرده است.

XS
SM
MD
LG