لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۸

 چه زمانی باید به ویندوز ۱۱ کوچ کرد؟


عرضهٔ ویندوز ۱۱ از ۱۳ مهرماه آغاز شده است
عرضهٔ ویندوز ۱۱ از ۱۳ مهرماه آغاز شده است

از ۱۳ مهرماه عرضه ویندوز ۱۱ آغاز شده است. اما چه زمانی باید به این سیستم عامل کوچ کرد؟ برای کوچ به آن چه چیزی لازم است و اساساً چرا باید این ویندور را نصب کرد؟

موارد پایه‌ای مهم برای ویندوز ۱۱

اگر کاربری بخواهد به ویندوز ۱۱ کوچ کند، سیستم او باید حداقل‌هایی از امکانات را داشته باشد. البته با نداشتن این امکانات هم می‌توان به ویندوز ۱۱ کوچ کرد، اما مایکروسافت چنین پیشنهادی برای سیستم‌هایی با مشخصات فنی پایین را نمی‌دهد.

مشخصات حداقلی بدین شرح است: پردازنده باید از نوع ۶۴ بیتی با حداقل دو هسته باشد. حداقل سرعت هم باید یک گیگاهرتز باشد. رم حداقل چهارگیگابایتی، حافظهٔ‌ داخلی حداقل ۶۴ گیگابایتی از دیگر قابلیت‌های لازم برای این ویندوز است.

TPM باید از TPM ورژن دو پشتیبانی کند. کارت گرافیک هم باید قابلیت پشتیبانی از دایرکت‌ایکس ۱۲ را داشته باشد.

از طرفی نمایشگر دستگاه هم باید حداقل اچ‌دی باشد.

رایانه‌های قدیمی هم می‌توانند با دانلود فایل ISO به نصب ویندوز ۱۱ بپردازند، ولی اگر از این راه ویندوز ۱۱ گرفته شود، دیگر امکان به‌روزرسانی وجود نخواهد داشت.

به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ برای دارندگان ویندوز ۱۰ که مایکروسافت تشخیص دهد سیستم آن‌ها استاندارد و مناسب برای این ویندوز است، رایگان است و تنها با مراجعه به بخش به‌روزرسانی ویندوز قابل انجام خواهد بود.

چرا باید این ویندوز را نصب کرد؟

ویندوز ۱۱ حسن‌های زیادی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، اما خاطرهٔ بدِ کوچ از ویندوز هفت به ویندوز هشت سبب می‌شود برخی کاربران صبر کنند تا باگ‌های این ویندوز جدید مشخص شود؛ مخصوصاً که مایکروسافت تا سال ۲۰۲۵ ویندوز ۱۰ را پشتیبانی و به‌روزرسانی خواهد کرد.

اما محاسن ویندوز ۱۱ چیست؟

این ویندوز توانایی پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی را دارد، به همین دلیل مایکروسافت در همکاری با شرکت آمازون فروشگاه آمازون را به فروشگاه ویندوز اضافه کرده است. در ضمن این ویندوز جدید از ساید لود اپ‌ها پشتیبانی می‌کند.

تغییرات ظاهری هم در این ویندوز به سمت بهتر شدنِ ظاهر آن پیش رفته است. محل منو استارت در این ویندوز به قسمت پایین و وسط صفحه آمده، که البته کاربران می‌تواننند جای آن را عوض کنند.

این روند ویندوز گویی از سیستم عامل مک اپل کپی شده است. ظاهر آیکون‌ها هم تغییر کرده و مینیمال‌تر شده است.

فروشگاه مایکروسافت هم دچار تغییر شده است. سازندگان برنامه حالا توانایی آن را دارند که اپلیکیشن‌ها را با فرمت win32 به داخل فروشگاه مایکروسافت بیاورند.

ویجت‌ها هم در این ویندوز دچار تحول شده و از این نظر ویندوز سعی کرده است تجربهٔ ویندوز هشت را با کمی تغییر به این ویندوز بیاورد. این قابلیت ویندوز را کمی شبیه اندروید می‌کند و در کامپیوترهای رومیزی قابلیت‌های موبایلی را برای کاربران ایجاد خواهد کرد. البته این قابلیت مثل تیغ دولبه است، چراکه قبلاً در ویندوز هشت شکست خورده بود.

در ویندوز ۱۱ پنل مخصوصی برای ویجت‌ها ایجاد شده که با آن می‌توان مواردی مانند تقویم و وضعیت آب‌وهوا را شخصی‌سازی کرد. از این نظر ویندوز به سیستم عامل مک نزدیک شده است.

در ویندوز ۱۱ گروه‌بندی پنجره‌ها هم بهبود پیدا کرده است. در این ویندوز قابلیت فرمان‌های لمسی نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است. برای تجربهٔ بازی کردن با رایانه، این ویندوز دچار تحول شده و ویندوز۱۱ می‌تواند بازی‌ها را با قابلیت بهتری اجرا کند.

XS
SM
MD
LG