لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۸

«یک میلیارد نفر» از «ویندوز» استفاده می‌کنند


سیستم عامل ویندوز ۸
سیستم عامل ویندوز ۸

آمار مایکروسافت نشان می‌دهد یک میلیارد نفر از مدل‌های مختلف ویندوز استفاده می‌کنند.

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت به بلومبرگ گفته است «اکنون ویندوز حدود یک میلیارد نفر کاربر دارد و شرکت مایکروسافت قصد دارد نفوذ خود در ساخت سخت افزار را گسترش دهد».

مدتی است که شرکت مایکروسافت از حوزه نرم‌افزار وارد حوزه سخت‌افزار شده است. خیلی‌ها به محصولات نرم‌افزاری این شرکت نسبت به محصولات شرکت اپل ایراد می‌گرفتند. مثلاً از گیر کردن سیستم یا کند بودن سیستم‌هایی که از ویندوز استفاده می‌کنند شکایت داشتند… و هنوز هم شکایت دارند.

شرکت مایکروسافت البته بسیاری از این مشکلات را مربوط به سیستم‌های سخت افزاری ضعیفی می‌داند که نرم‌افزارهای این شرکت روی آن نصب شده است. برای همین این شرکت هم مانند شرکت اپل به سمت ساخت سخت‌افزارهایی هماهنگ با سیستم عامل‌های ساخته شده خودش روی آورد.

اطلاعاتی که مدیر عامل مایکروسافت ارائه داده نشان می‌دهد استفاده از ویندوز در جهان افت کرده‌است. در سال ۲۰۱۴ اعلام شده بود حدود یک و نیم میلیارد نفر از نرم‌افزار‌های ویندوزی استفاده می‌کنند. در حال حاضر بر اساس این اطلاعات تازه نرم افزار ویندوز پس از اندروید و آی‌او‌اس در مکان سوم قرار گرفته است. هم اکنون حدود ۴۰۰ میلیون نفر از سیستم عامل ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد این شرکت هنوز نتوانسته کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز را به سمت استفاده از این ویندوز بکشاند.

این شرکت به‌تازگی برای نفوذ در بازار نرم افزارهای دانشجویی و ارزان‌قیمت‌تر نسخه ویندوز ۱۰ اس را معرفی کرده است.

این محصول که توسط شرکت مایکروسافت یا برخی از تولیدکنندگان رایانه‌های قابل حمل عرضه می‌شود بیشتر برای کار‌های آموزشی توسعه یافته‌اند.

ویندوز ۱۰ اس به‌عنوان جدیدترین نسخه سیستم ‌عامل ویندوز با تمرکز بر نیازهای حوزه‌ آموزش، مدارس و مؤسسات آموزشی طراحی شده است. تفاوت اصلی میان ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ اس به نحوه‌ی مدیریت نرم‌افزار در این دو نسخه از سیستم‌عامل ویندوز مربوط است. در ویندوز ۱۰ اس، کاربر به استفاده از نرم‌افزارها و بازی‌های عرضه‌شده در ویندوز استور محدود خواهد بود.

ویندوز ۱۰ اس، ابزار ویژه‌ی مایکروسافت برای رقابت با سیستم‌عامل کروم به‌حساب می‌آید؛ سیستم‌عاملی که در حوزه‌ آموزش محبوبیت بالایی به دست آورده است.

لپ‌تاپ‌های مجهز به ویندوز ۱۰ اس تنها قادر خواهند بود اپلیکیشن‌های استور ویندوز را دانلود کنند و از آنها بهره ببرند. این موضوع شاید مورد قبول کاربران نباشد و آنها به نصب و استفاده از نرم‌افزار‌های دانلود شده از سایر منابع نیاز داشته باشند. به همین دلیل مایکروسافت امکان ارتقاء این سیستم عامل را به نسخه‌ی پرو ویندوز ۱۰ مهیا کرده است.

در ویندوز ۱۰ اس مایکروسافت اج به عنوان مرورگر پیش‌فرض قرار گرفته است و مایکروسافت برای تغییر مرورگر پیش‌فرض در این سیستم‌ عامل، کاربران را محدود می‌کند.

مایکروسافت حتی در مرورگر اج نیز محدودیت‌هایی اعمال کرده است. موتور جستجوی پیش‌فرض در مرورگرهای اج و اینترنت اکسپلورر در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ اس قابل تغییر نیست.

هم اکنون کمتر از نیمی‌ از کاربران ویندوز از ویندوز ۱۰ و ۱۰ اس استفاده می‌کنند و بیشتر کاربران با وجود اینکه پشتیبانی امنیتی از ویندوزهای مانند ویستا و ایکس پی تمام شده از این نرم‌افزار‌ها استفاده می‌کنند.

با اتمام پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ویستا در فروردین ۱۳۹۶، ویندوز ویستا به «یکی از خطرناک‌ترین» سیستم‌های عامل‌ جهان تبدیل شده است. البته تعداد کمی ‌از کاربران همچنان از ویستا استفاده می‌کنند اما چنین موضوعی برای ویندوز ایکس پی صادق نیست و تعدداد زیادی همچنان از این ویندوز قدیمی‌استفاده می‌کنند. این در حالی است که سیستم‌ عامل ویندوز ایکس‌پی در آوریل سال ۲۰۱۴ به‌طور کامل از رده خارج شده است. این نرم افزار هم اکنون ایمن نیست و رایانه‌های دارای این نرم افزار بارها مورد هک و نفوذ قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG