لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

کاهش تولید و تقاضای جهانی برای شراب در سایه تغییرات اقلیمی


نمایشگاه بین‌المللی شراب در جنوب شهر پاریس
نمایشگاه بین‌المللی شراب در جنوب شهر پاریس

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی شراب در حالی در جنوب شهر پاریس آغاز به کار کرده است که تولیدکنندگان شراب به‌دلیل کاهش تقاضای جهانی و همچنین پیامدهای تغییرات اقلیمی با مشکلات متعددی مواجه‌اند.

نمایشگاه تجاری و بین‌المللی شراب پاریس که بزرگترین رویداد برای متخصصان حوزه مشروبات الکلی در فرانسه است، از روز دوشنبه ۲۳ بهمن آغاز به کار کرده و تا چهارشنبه ۲۵ بهمن ادامه دارد.

این نمایشگاه در کنار نمایشگاه تجاری شراب در دوسلدورف آلمان از مهم‌ترین نمایشگاه‌های شراب اروپاست.

در این نمایشگاه بیش از چهار هزار غرفه به تولیدکنندگان، واردکنندگان، توزیع‌کنندگان و دیگر عوامل چرخه بازار شراب از جمله نشریات تخصصی اختصاص داده شده و بازرگانان و کارشناسان شراب ضمن تبادل تجربه‌ها، در میزگردها و کنفرانس‌هایی سرنوشت این حوزه اقتصادی را که به طور فزاینده‌ای نامطمئن شده، بررسی می‌کنند.

تولیدکنندگان شراب از قاره‌های مختلف از جمله کشورهای اروپایی، آمریکا، لبنان و ژاپن در این نمایشگاه حضور دارند.

از شراب‌های بدون الکل تا شراب‌های ارگانیک، تولیدکنندگان در این نمایشگاه محصولات متنوع خود را برای تمامی سلیقه‌ها ارائه کرده‌اند تا فرصت‌های فروش جدیدی را چه در فرانسه و چه در دیگر نقاط دنیا به دست آورند.

این دور از نمایشگاه شراب پاریس در میان اعتراضات کشاورزان در سراسر اروپا برگزار شده و تلاش‌ تولیدکنندگان شراب برای عرضه محصولاتشان در شرایطی است که به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید شراب و همچنین کاهش تقاضای جهانی، بازار شراب وضعیت خوبی ندارد.

بر اساس آمارها، هزینه‌های تولید شراب سالانه بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته که این امر مستقیما بر قیمت فروش شراب تاثیر گذاشته و در نتیجه، خریداران را با تردید در خرید شراب مواجه کرده است.

در سال ۲۰۲۳، تولید جهانی شراب به ۲۴۴ میلیون هکتولیتر رسید که این رقم کمترین میزان در ۶۰ سال گذشته است.

در این میان، بیشترین ضرر را تولیدکنندگان شراب قرمز متحمل شده‌اند. بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی شراب، مصرف شراب قرمز پس از رسیدن به اوج خود در سال ۲۰۰۷، طی پانزده سال ۱۵ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر تغییرات اقلیمی که تاثیر مستقیمی بر میزان تولید تاکستان‌ها داشته است، سیاست‌های گمرکی کشورها نقش مهمی در تجارت شراب دارد.

در ایالات متحده، که بازار صادراتی مهمی برای شراب و مشروبات الکلی فرانسوی به شمار می‌رود، افزایش هزینه‌های ترخیص محموله‌ها باعث کاهش ۲۲ درصدی واردات شراب از فرانسه شد.

همچنین تغییر ذائقه نسل‌های جدید در نوشیدنی‌ها بازار شراب را متحول کرده است.

به گفته دست‌اندرکاران شراب، نسل‌ جدید نوشیدنی‌هایی می‌نوشد که مثل آبجو یا شراب‌های گازدار، بتوانند بلافاصله و در هر کجا مصرف کنند؛ به همین دلیل، خوردن شراب‌ به‌دلیل برخی از آداب آن، به مرور کمتر شده است.

همچنین روی آوردن گروه‌هایی از مردم به نوشیدنی‌های غیرالکلی، بازار شراب بدون الکل را که دقیقا همان مزه شراب معمولی را می‌دهد، پررونق کرده است.

در واکنش به بحران اقتصادی پیش آمده برای تولیدکنندگان شراب در فرانسه، دولت کمک‌های اضطراری را برای آنان در نظر گرفته است.

با وجود این شرایط، در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، فرانسه با یافتن بازارهای جدید، سالانه بیش از ۲۰ میلیارد یورو نوشیدنی الکلی یا غیرالکلی صادر کرد و در سال گذشته بار دیگر به تولیدکننده پیشرو شراب در جهان تبدیل شد.

XS
SM
MD
LG