لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

آغاز المپیک زمستانی در کره جنوبی


ورزشگاه المپیک پیونگ‌چانگ در سال ۲۰۱۷ با ظرفیت ۳۵۰۰۰ نفر تاسیس شد. ۹۲ کشور و نزدیک به سه هزار ورزشکار در این رقابت‌ها حضور دارند.
ورزشگاه المپیک پیونگ‌چانگ در سال ۲۰۱۷ با ظرفیت ۳۵۰۰۰ نفر تاسیس شد. ۹۲ کشور و نزدیک به سه هزار ورزشکار در این رقابت‌ها حضور دارند.

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ به میزبانی کره جنوبی در شهر پیونگ‌چانگ رسماً گشایش یافت.

۹۲ کشور و نزدیک به سه هزار ورزشکار در این رقابت‌ها حضور دارند. ۱۰۲ رویداد در هفت رشته ورزشی (با شاخه‌های مختلف) طی ۱۶ روز به انجام خواهد رسید.

کاروان کوچک ایران نیز در مراسم افتتاحیه حاضر بود. سمانه بیرامی باهر ملی‌پوش اسکی صحرانوردی، پرچمدار کاروان ایران بود.

او هنگام رژه، اشک می‌ریخت. ورزشکاران ایران با لباس سفید و مشکی در مراسم افتتاحیه حاضر شدند.

یونا کیم ورزشکار اسکیت نمایشی اهل کره جنوبی، مشعل بازی‌ها را روشن کرد. او دارای یک طلا و یک نقره از دو دوره قبلی المپیک زمستانی است.

ورزشگاه المپیک پیونگ‌چانگ در سال ۲۰۱۷ با ظرفیت ۳۵۰۰۰ نفر تاسیس شد. سالن‌های برگزاری بازی‌ها در فاصله نزدیک (کمتر از ۳۰ دقیقه) با استادیوم المپیک قرار دارند.

از جمله این سالن‌ها می‌توان به مرکز جیانسگون آلپ، مرکز هاکی کوندونگ و پارک المپیک گانجئون اشاره کرد.

توماس باخ رییس کمیته بین‌المللی المپیک به اتفاق رییس جمهور کره جنوبی مراسم افتتاحیه را از نزدیک مشاهده کردند.

در این مراسم خواهر رهبر کره شمالی و مایک پنس معاون اول رئیس جمهور آمریکا نیز حضور داشتند.

برای اولین بار از دوران جنگ کره در اوایل دهه پنجاه میلادی است که یکی از اعضای خانواده حاکم بر کره شمالی، طی سفری رسمی عازم کره شمالی شده است.

آقای پنس پس از ورود به کشور محل برگزاری المپیک زمستانی، با خانواده تعدادی از شهروندان کره شمالی که به کره جنوبی پناهنده شده‌اند دیدار کرد.

معاون اول رییس جمهور آمریکا با همراهی پدر اوتو وارمبیر در مراسم افتتاحیه حاضر شد. وارمبیر دانشجوی دانشگاه ویرجینیا بود که برای گردشگری به کره شمالی سفر کرده بود.

این دانشجو از سوی نیروهای امنیتی پیونگ یانگ به اتهام آنچه اقدام خصمانه اعلام شد، بازداشت و به پانزده سال زندان محکوم شد.

وارمبیر بعد از هفده ماه بازداشت در حال اغما به آمریکا برگردانده شد. پزشکان آسیب مغزی را دلیل بیهوشی او اعلام کردند. او در آمریکا درگذشت.

پیش از شروع رقابت‌ها، ماجرای سامسونگ و کاروان ورزش ایران خبرساز شده و واکنش جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت.

کمیته بین‌المللی المپیک و مسئول کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی، در نامه‌ای به صورت رسمی از ایران عذرخواهی کردند.

پس از ممانعت از اهدای گوشی‌های سامسونگ به ورزشکاران ایرانی و طرح موضوع در رسانه‌ها، کمیته المپیک ایران خواهان عذرخواهی از ورزشکاران ایرانی شده بود.

دبیر کمیته المپیک ایران گفت دو نامه عذرخواهی برای ایران نوشته شده. یکی را رییس کمیته برگزاری بازی‌ها به سرپرست کاروان ایران داده و تاکید کرده که به دلیل ناهماهنگی این اتفاق افتاده و مسئولیت را بر عهده می‌گیرند.

در نامه، اعلام شده جلسه‌ای را با ورزشکاران ایران خواهند داشت و هدایا را حضوری اهدا می‌کنند.

نامه دوم را یکی از مسئولان IOC برای رضا صالحی امیری ارسال کرده و به شدت اظهار تاسف و عذرخواهی کرده است.

متن نامه را خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است. رییس کمیته برگزاری بازی‌های زمستانی تاکید کرده این اتفاق در نتیجه فقدان ارتباط صحیح بین تیم‌های توزیع کننده تلفن پیش آمده و ناراحتی کاروان ایران را درک می‌کنیم.

XS
SM
MD
LG