لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

طالبان حضور زنان در سالن‌های ورزشی و پارک‌های افغانستان را ممنوع کرد


یک پارک تفریحی در افغانستان
یک پارک تفریحی در افغانستان
مقام‌های طالبان اعلام کردند زنان از این پس حق ورود به پارک‌های تفریحی را نخواهند داشت و همزمان رسانه‌ها از آغاز اجرا این ممنوعیت و همچنین منع استفاده زنان از سالن‌های ورزشی و حمام‌های عمومی خبر دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه ۱۹ آبان گزارش داد که ممنوعیت استفاده از سالن‌های ورزشی و پارک‌ها برای زنان از این هفته در افغانستان اجرایی شد.

این خبرگزاری به نقل از محمد عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان نوشت این گروه در پانزده ماه گذشته «تمام تلاش خود» را به کار گرفت تا از بستن پارک‌ها و سالن‌های ورزشی برای زنان خودداری کند و روزهای جداگانه‌ای را در هفته برای مردان و زنان تعیین کرد.

او با اشاره به همین تفکیک جنیستی اعمال شده، افزود: «اما متاسفانه دستورات رعایت نشد و قوانین زیر پا گذاشته شد و مجبور شدیم پارک‌ها و سالن‌های ورزشی را برای زنان تعطیل کنیم.»

این مقام طالبان تاکید کرد که گروه‌هایی از طالبان فعال خواهند بود تا بر نحوه اجرای این ممنوعیت نظارت کنند.

رادیو آزادی نیز از ممنوعیت حمام‌های عمومی برای زنان خبر داد و به نقل از حمیرا فرهنگیار، رئیس سابق دانشگاه چراغ گزارش داد که این ممنوعیت در حالی اجرا می‌شود که اکثر مردم افغانستان قادر به گرم کردن حمام در خانه‌های خود نیستند.

گروه طالبان تابستان سال گذشته بار دیگر قدرت را در کابل به دست گرفت و با وجود وعده‌های پیشین خود، دختران را از تحصیل در دبیرستان‌ها محروم کرد.

همچنین از آن زمان، زمینه‌های شغلی زنان افغان و همچنین سفرهایشان بیشتر محدود شد و محدودیت‌ها در زمینه پوشش آنان نیز افزایش یافت.

در این مدت، پارک‌های تفریحی و سالن‌های ورزشی در افغانستان یکی از آخرین فضاهای عمومی بود که همچنان حضور زنان در آنها ممکن بود.

خبرگزاری فرانسه نوشت که پارک بزرگی که بیش از شش سال پیش در ارتفاعات کابل ساخته شده، اکنون عملا بدون فعالیت است.

این پارک تفریحی در پیش از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در کابل، در برخی روزها پذیرای پانزده هزار نفر بود.

یکی از مدیران این پارک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از تصمیم اخیر طالبان انتقاد کرد و گفت که برای راه‌اندازی این پارک حدود یازده میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و حدود ۲۵۰ کارمند دارد.

او تاکید کرد که بدون زنان، کودکان افغان نیز از این پس به پارک نخواهند آمد.

در حالی که مقام‌های طالبان بارها خواستار به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین‌المللی هستند، اما به نظر می‌رسد چنین تصمیم‌هایی نگرانی جهانی از وضعیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان را افزایش دهد.

افزایش ممنوعیت‌ها علیه زنان افغان همزمان با اعتراضات ایران به ویژه اعتراضات زنان ایرانی به حجاب اجباری است.

پیشتر حدود ۲۵ زن در یک تجمع اعتراضی در برابر سفارت ایران در پایتخت افغانستان در حمایت از زنان معترض ایرانی شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند، اما نیروهای طالبان برای پراکنده کردن آنها، اقدام به «تیراندازی هوایی» کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG