لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

معاون وزیر کشور: زنان استاندار نمی‌شوند


اسماعیل جبارزاده
اسماعیل جبارزاده

معاون سیاسی وزیر کشور از تعیین تکلیف وضعیت استانداران تا پایان شهریورماه جاری خبرداد.

اسماعیل جبارزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «وضعیت ماندن یا تغییر استانداران کشور تا پایان شهریورماه امسال مشخص خواهد شد.»

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به این سئوال که آیا از زنان در مسئولیت استانداری استفاده می‌شود یا خیر؟ می گوید: «تاکنون گزینه ای برای استاندارشدن زنان نداشته ایم و البته احتمالا استاندار زن در مسئولیت استانداری نداشته باشیم.»

موضوع انتخاب زنان برای سمت های رده بالای مدیریتی سال ها ست در جمهوری اسلامی و به ویژه پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ از سوی نهادهای مدافع زنان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

به رغم وعده های حسن روحانی، تاکنون وی نه دردولت یازدهم و نه دردولت دوازدهم که تازه آغاز به کار کرده است، هیچ وزیر زنی در کابینه نداشته و ندارد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم چهار زن را به عنوان معاون وزیر منصوب کرد.

از جمله مرضیه شاهدایی، نخستین زنی بود که پس از انقلاب ۵۷ به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت منصوب شد.‎

الهام امین‌زاده به‌عنوان معاون حقوقی رئیس‌جمهور، شهیندخت مولاوردی به‌عنوان معاون امور زنان و معصومه ابتکار به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان محیط‌ زیست سه زن دیگری بودند که به کابینه راه یافتند.

یکی دیگر از وعده‌های رئیس‌جمهور تشکیل وزارت‌خانه زنان بود. حسن روحانی گفته بود که: «تشکیل وزارت امور بانوان را در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی کردیم تا حقوق ضایع شده زنان را به آن‌ها برگردانیم.»

به گزارش «مهرخانه» پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان، پروین داداندیش؛ معاون امور زنان ستاد انتخاباتی حسن روحانی هم گفته بود که با توجه به این‌که راهبردها و برنامه‌ها نیاز به ساختاری مناسب به منظور اجرایی شدن دارد، آقای روحانی پیشنهاد تشکیل وزارت زنان را داده است. به رغم این وعده ها اما هیچ وزیر زنی به کابینه راه نیافت.

حسن روحانی، ۲۴ مرداد گفت قصد داشته است سه وزیر زن در کابینه‌اش معرفی کند و جایگاه آنان را نیز مشخص کرده بوده اما در نهایت، این امر ممکن نشده است.

آقای روحانی که در آغاز جلسه بررسی صلاحیت اعضای کابینه معرفی شده در مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، حاضر نشد دلیل عدم معرفی وزیر زن را اعلام کند و گفت: «اینکه چرا نشد بماند برای بعد».

در این میان هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه ۲۲ شهریور خود استانداران هفت استان را مورد تایید قرار داد و در همین حال وزیر کشور اعلام کرد که تعداد دیگری از استانداران نیز تغییر می‌کنند.

پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷ تنها در دولت محمود احمدی نژاد مرضیه وحید دستجردی تنها زنی است که که از مجلس ایران برای وزارت بهداشت اعتماد گرفت.

XS
SM
MD
LG