لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

گروه مدافع حقوق زنان از فیفا خواست ایران را به جام جهانی راه ندهد


ورزشگاهی در دوحه قطر که قرار است میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ باشد
ورزشگاهی در دوحه قطر که قرار است میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ باشد

هفت هفته مانده به آغاز مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر و در میانه ادامه اعتراضات ضدحکومتی در ایران، یک گروه مدافع حق زنان ایران برای حضور در ورزشگاه‌ها، از فدراسیون جهانی فوتبال خواست که تیم ملی ایران را از رقابت‌های جام جهانی اخراج کند.

به گزارش رویترز و رادیو اروپای آزاد، گروه موسوم به «ورزشگاه‌های باز» در نامه سرگشاده به جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، یادآور شده که جمهوری اسلامی ایران رژیمی است که کماکان زنان را از حق حضور در استادیوم‌ها در مسابقات داخلی فوتبال محروم می‌کند.

این گروه در نامه خود که روز هفتم مهر برای فیفا ارسال شده، افزوده است که فدراسیون فوتبال ایران «نه تنها شریک جرم جنایات رژیم است بلکه خود این فدراسیون برای امنیت هواداران زن در ایران و هر جای دیگر دنیا که تیم ملی ایران بازی می‌کند، یک تهدید مستقیم به‌شمار می‌آید».

نامه گروه «ورزشگاه‌های باز» از فیفا خواسته است که بر اساس بندهای ۳ و ۴ در اساسنامه خود، ایران را «به فوریت» از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر «اخراج کند».

بندهای یادشده در اساسنامه فیفا به لزوم رعایت حقوق بشر و عدم تبعیض بر اساس جنسیت، نژاد و مذهب اشاره دارد و برای عدم پایبندی به این الزامات، مجازات تعلیق یا اخراج از این فدراسیون بین‌المللی پیش‌بینی شده است.

تیم ملی فوتبال ایران در گروه شماره شش در رقابت‌های جام جهانی قرار گرفته که باید در آغاز با انگلیس، ولز و آمریکا مسابقه بدهد. جام جهانی از ۲۹ آبان به مدت یک ماه در جریان خواهد بود.

فیفا با استناد به مفاد اساسنامه خود، روسیه را به دلیل یورش نظامی به اوکراین و نقض حقوق بشر از حضور در رقابت‌های بین‌المللی فوتبال محروم کرده است.

فدراسیون فوتبال ایران چهار سال پیش زیر فشار فیفا مدعی شد که به زنان اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را خواهد داد. اما تنها در مواردی انگشت‌شمار، به‌شماری معدود از زنان اجازه داده مسابقات تیم‌های ایرانی را در چارچوب مسابقات جام باشگاه‌های آسیا از درون ورزشگاه ببینند.

با این حال، فدراسیون فوتبال ایران به هوادارن زن و دختر تیم‌های داخلی اجازه نمی‌دهد که در زمان مسابقات بین‌باشگاهی خود ایران به ورزشگاه بروند.

تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، ایران تنها رژیم جهان بود که در ۴ دهه گذشته حضور زنان و دختران را در ورزشگاه‌ها منع کرده است.

گروه «ورزشگاه‌های باز» در نامه به آقای اینفانتیو افزوده است که مهسا (ژینا) امینی، دختر ایرانی که سه هفته پیش کشته شد، به بازداشتگاهی برده شده بود که زنان نیز در صورت حضور در ورزشگاه‌ها به آن برده و در آن‌جا شکنجه می‌شوند.

این نامه به رئیس فیفا یادآوری کرده که سحر خدایاری، معروف به «دختر آبی»، هوادار تیم فوتبال استقلال، که به خاطر محرومیت از حضور در ورزشگاه‌ها (در شهریور ۱۳۹۸) خودکشی کرد، قبل از خودکشی، به بازداشتگاه برده شده و با حبس روبرو بود.

هفته گذشته در جریان مسابقه تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران در اتریش در برابر تیم سنگال، ده‌ها تن از مخالفان جمهوری اسلامی، با حضور در ورزشگاه اتریش، از فوتبالیست‌هایی که هنوز موضعی در مورد رویدادهای جاری ایران بیان نکرده‌اند، شدیداً انتقاد کرده و در برابر، فوتبالیست‌هایی مانند سردار آزمون که ایستادن در کنار مردم معترض را به صراحت ابراز کرده‌اند، تشویق کردند.

XS
SM
MD
LG