لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

احتمال پیوستن ۱۰ کشور جدید به توافق کاهش تولید جهانی نفت


در حالی که وزیران ۲۴ کشور امضاءکننده توافق کاهش تولید نفت برای اجلاسی پیرامون تمدید این توافق تا پایان سال آینده میلادی آماده می‌شوند، چندین منبع به خبرگزاری «تاس» روسیه گفته‌اند که ۱۰ کشور دیگر تولیدکننده نفت نیز احتمالاً به این اجلاس ملحق می‌شوند تا به توافق کاهش تولید جهانی نفت بپیوندند.

نوامبر سال گذشته اوپک و برخی دیگر از کشورهای تولیدکننده نفت به رهبری روسیه، توافق کردند که در نیمه نخست سال جاری میلادی تولید روزانه خود را ۱٫۸ میلیون بشکه کاهش دهند. این توافق سپس تا مارس ۲۰۱۸ تمدید شد و اکنون کشورهای امضاءکننده توافق یادشده آماده می‌شوند که روز پنج‌شنبه ۹ آذرماه در مقر اوپک، وین پایتخت اتریش، تشکیل جلسه دهند.

بهای نفت از بالای ۱۰۵ دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۴ بخاطر تولید نفت مازاد در جهان، به سرعت کاهش یافت، اما بسیاری از تولیدکنندگان طلای سیاه بیشتر از قیمت نفت، تلاش خود را بر حفظ سهم خود در بازارهای جهانی متمرکز کرده بودند.

با افت بهای نفت به زیر ۳۰ دلار در اوایل سال ۲۰۱۵ مذاکرات میان اوپک و برخی کشورهای دیگر تولیدکننده نفت برای کاهش تولید به منظور حمایت از قیمت‌ها آغاز شد. فاتح بیرول دبیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، روز دوشنبه گفت که احتمالاً بازارهای جهانی نفت تا نیمه سال آینده میلادی به توازن نزدیک شود.

آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز حاکی است که تولید نفت مازاد در جهان بعد از توافق کاهش تولید نفت کاهش چشمگیری داشته، اما کماکان ادامه دارد.

عرضه و تقاضای نفت از ابتدای سال ۲۰۱۴ تا کنون بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا (میلیون بشکه در روز)
عرضه و تقاضای نفت از ابتدای سال ۲۰۱۴ تا کنون بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا (میلیون بشکه در روز)

​خبرگزاری تاس چهارشنبه ۸ آذرماه از قول چند منبع گزارش داد که ۱۰ کشور دیگر شامل ترکمنستان و ازبکستان از آسیای میانه، چاد، کنگو، غنا، ساحل عاج، سنگال، اوگاندا و مصر از آفریقا، همچنین بولیوی از آمریکای جنوبی در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

برخی از کشورهای یادشده اصولاً تولید نفت بسیار نازلی دارند. در میان کشورهای آفریقایی یادشده تنها مصر، کنگو و چاد تولید نفت نسبتاً بالایی دارند که بر اساس آمارهای شرکت «بی‌پی» روی‌هم‌رفته روزانه کمی بیش از یک میلیون بشکه تولید می‌کنند. با این حال خود مصر روزانه بیش از ۸۵۰ هزار بشکه نفت خام وارد می‌کند که بسیار بیشتر از تولید نفت مصر است. ازبکستان و ترکمنستان روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه تولید دارند، اما ازبکستان خود واردکننده نفت روسیه است و بولیوی نیز اصولاً تولیدکننده گاز است نه نفت.

با این وجود پیوستن کشورهای یادشده به توافق کاهش تولید نفت هم می‌تواند اثر روانی و سیاسی بر بازارهای جهانی برای افزایش قیمت نفت داشته باشد و هم می‌تواند واقعاً تولید نفت را مقدار بیشتری کاهش دهد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در دیدارهای آبان ماه خود با همتایان ترکمن و ازبک خود آنها را دعوت به حضور در توافق کاهش تولید نفت کرد. بولیوی روابط بسیار نزدیکی با ایران و ونزوئلا دارد که هر دو کشور از اعضای اوپک هستند. احتمالاً کشورهای آفریقایی نیز به دعوت عربستان یا دیگر اعضای اوپک در قاره آفریقا به این اجلاس خواهند پیوست.

به‌رغم نزدیک شدن به نشست اوپک، بهای نفت طی دو روز گذشته روند کاهشی داشته‌است. روز جاری قیمت نفت شاخص برنت با یک درصد کاهش به زیر ۶۳ دلار سقوط کرد. نفت آمریکا نیز با همان میزان کاهش به زیر ۵۸ دلار معامله می‌شود.

علت امر، بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، مقداری به افزایش تولید نفت آمریکا و مقداری نیز به تردیدهای روسیه به تمدید توافق کاهش تولید نفت تا پایان سال آینده مربوط می‌شود، چرا که توافق کنونی تا مارس سال آینده معتبر است و اجلاس سالانه وزیران نفت اوپک نیز دوباره در ژوئن سال ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد و می‌توان تصمیم تمدید توافق کاهش تولید را به سال آینده موکول کرد.

XS
SM
MD
LG