لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

همه‌گیری جهانی کرونا «بیش از ۱.۵ میلیارد نفر» را اجبارا خانه‌نشین کرد


فرانچسکا والاگوسا، شهروند ایتالیایی در حال تمرین یوگا در خانه‌اش در رم
فرانچسکا والاگوسا، شهروند ایتالیایی در حال تمرین یوگا در خانه‌اش در رم

با ادامه همه‌گیری جهانی ویروس کرونای سارس-۲، خبرگزاری اسوشیتدپرس شمار مردمی که اجبارا خانه‌نشین شده‌اند را بیش از ۱.۵ میلیارد نفر برآورد کرده است.

از جمله تازه‌ترین دولت‌ها که از مردم خود خواسته در خانه بمانند، بریتانیا است.

روز دوشنبه چهارم فروردین ماه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، دستور به تعطیلی اکثر فروشگاه‌ها، محدودیت‌های رفت‌وآمدی و ممنوعیت تجمع بیش از دو نفر داد.

در آمریکا نیز طی ساعت‌های گذشته بر شمار مناطقی که ممنوعیت‌های خروج از خانه و محدودیت‌های عمومی در رفت‌وآمد اعمال کرده‌اند افزوده شده‌است. اکنون تقریبا نیمی از شهروندان این کشور مجبور هستند به جز موارد ضروری، از خروج از خانه خودداری کنند.

نیوزیلند از دیگر کشورهایی‌ست که قرار است مقررات منع رفت‌وآمد اعمال کند؛ این مقررات قرار است از بامداد چهارشنبه اجرایی شوند. مقررات چهار هفته طول می‌کشد و شامل فروشگاه‌های مایحتاج و تامین‌کنندگان مواد غدایی، پزشکی و مانند این‌ها نمی‌شود. مردم -کم‌بیش به مانند شهروندان بریتانیایی- می‌توانند به تنهایی یا همراه خانواده نزدیک خود برای ورزش به پارک یا ساحل دریا بروند.

مالزی برای جلوگیری از حرکت‌های غیرضروری در سطح شهرها و مناطق مسکونی ارتش و شبه‌نظامیان داوطلب را همراه نیروهای پلیس روانه خیابان‌ها کرده‌است.

در ایران همچنان این عمدتا شهروندان هستند که هم‌دیگر را به ماندن در خانه تشویق می‌کنند. روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد برای جلوگیری از سفر مردم به استان‌هایی که آمار کم‌تری از ابتلا به کرونا دارند، این وزارت‌خانه از ارائه آمار تفکیکی خودداری می‌کند.

این اظهارات البته در حالی‌ست که انتقادهای مختلفی در مورد قرنطینه نشدن مراکز و گلوگاه‌های شیوع بیماری، و فقدان ممنوعیت‌های گسترده رفت‌وآمدی، از سوی برخی تحلیلگران مطرح شده است.

ژاپن و سنگاپور از دیگر کشورهایی هستند که از ممنوعیت‌های گسترده و عمومی رفت‌وآمد دوری کرده‌اند. هرچند هر دو کشور از سیستم خدمات درمانی و قرنطینه متفاوتی بهره می‌برند. سنگاپور از آغاز شیوع ویروس سازوکار دقیقی نیز برای ردیابی بیماران، موارد تماس و قرنطینه کامل آن‌ها اجرا کرده‌است.

کره جنوبی نیز از اعمال ممنوعیت‌های همگانی و گسترده پرهیز کرده، هرچند این کشور به‌شکل فعال و هدفمندی دست به انجام آزمایش‌های فراوان، ردیابی و جداسازی مبتلایان زده و کمک‌های گوناگونی در اختیار شهروندان گذاشته است. آمارها حاکی‌ست که این کشور اوج شیوع موج اولیه را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG