لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

رهبران جهان در اجلاس گروه ۷ تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع می‌کنند


جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در اجلاس گروه ۷
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در اجلاس گروه ۷

رهبران قدرتمندترین دموکراسی‌های جهان بخش اعظم نخستین روز اجلاس گروه هفت را به یافتن راه‌های تازه‌ای برای مجازات روسیه به خاطر تهاجم نظامی آن به اوکراین خواهند گذراند.

تهدیدات هسته‌ای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، علیه اوکراین، به همراه آزمایش‌های موشکی کره شمالی و توسعه سریع زرادخانه هسته‌ای چین به دلیل تلاش‌های ژاپن برای ترویج خلع سلاح هسته‌ای به یکی از موضوعات اصلی این اجلاس تبدیل شده است.

رهبران جهان روز جمعه از یک پارک صلح که یادبودی برای ده‌ها هزار قربانی بمب هسته‌ای در جنگ جهانی دوم است، بازدید می‌کنند.

یک مقام آمریکایی گفت که پس از گرفتن عکس گروهی و درختکاری نمادین، انتظار می‌رود که از مجموعه تحریم‌های جدید علیه مسکو رونمایی شود، امری که هدف از آن مقابله با ماشین جنگی روسیه و پاسخ‌گو کردن مسکو در قبال تهاجم نظامی به اوکراین است.

روسیه اکنون در مقایسه با همه کشورهای جهان بیشترین تحریم‌ها را تحمل می‌کند، اگرچه پرسش‌های زیادی درباره موثر بودن این تحریم‌ها مطرح است.

این مقام آمریکایی به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، ایالات متحده به نوبه خود حدود ۷۰ نهاد روسی یا متعلق به کشورهای ثالث را که در تولیدات نظامی روسیه نقش دارند به همراه بیش از ۳۰۰ فرد و نهاد دیگر و ده‌ها کشتی و هواپیما را تحریم خواهد کرد.

وی افزود که سایر کشورهای گروه ۷ نیز اقدامات مشابهی را برای انزوای بیشتر روسیه و تضعیف توانایی این کشور برای جنگ در اوکراین انجام خواهند داد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا به دنبال یافتن راه‌هایی برای محدود کردن تجارت الماس روسیه است.

او اضافه کرد که گروه ۷ همچنین تلاش خواهد کرد تا به رهبران کشورهای غیرعضو میهمان این نشست اطلاع دهد که چرا اجرای تحریم‌ها بسیار مهم است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن که نماینده هیروشیما در پارلمان نیز هست، تصمیم گرفته است که خلع سلاح هسته‌ای محور اصلی بحث‌های این اجلاس باشد و او اجلاس گروه ۷ را به طور رسمی در پارک یادبود صلح هیروشیما آغاز خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG