لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

اوپک: رشد ۱۶ درصدی تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۴۰


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش سالانه خود از چشم‌انداز بازار نفت پیش‌بینی کرده‌است که میزان تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۴۰ از ۱۱۱ میلیون بشکه در روز فراتر رود.

این گزارش، ارزیابی خود از تقاضای جهانی نفت خام را نسبت به پیش‌بینی قبلی خود در سال گذشته، افزایش داده‌است.

این گزارش می‌افزاید که در میان‌مدت (تا سال ۲۰۲۲) تقاضای نفت آمریکا و اروپا تقریباً ثابت خواهد ماند، اما مصرف نفت دیگر کشورها، به‌ویژه هند و چین افزایش چشمگیری خواهد داشت و در کل، تقاضای جهانی روزانه نفت از ۹۵٫۴ میلیون بشکه در سال گذشته به ۱۰۲٫۳ میلیون بشکه خواهد رسید. به عبارتی، در این فاصله زمانی، رشد تقاضای نفت ۶٫۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۲٫۳ میلیون بشکه بیشتر از ارزیابی سال ۲۰۱۶ اوپک است.

برای دوره بلندمدت (از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۴۰) رشد تقاضای جهانی روزانه نفت حدود ۱۵٫۸ میلیون بشکه خواهد بود که ۱٫۷ میلیون بشکه بیشتر از ارزیابی پیشین است. بدین ترتیب رشد تقاضای نفت تا سال ۲۰۴۰ حدود ۱۶٫۵ درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، اگرچه تقاضای نفت آمریکا و اروپا طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۴۰ روی‌هم‌رفته روزانه ۷ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت، اما رشد تقاضا در کشورهای دیگر به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

با این حال، از آهنگ رشد تقاضای جهانی نفت رفته رفته کاسته خواهد شد.

برای نمونه، رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱٫۷ میلیون بشکه در روز بوده‌است، اما متوسط رشد تقاضای سالانه تا سال ۲۰۲۲ حدود ۸۱۰ هزار بشکه و از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۴۰ حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

به عبارت دیگر، اگرچه تقاضای جهانی نفت با رشد مواجه خواهد شد، اما رفته رفته از شتاب رشد کاسته خواهد شد.

بر اساس آمارهای اوپک، تقاضای روزانه نفت هند و چین تا سال ۲۰۴۰ روی‌هم‌رفته نزدیک ۱۲ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

پیشتر پیش‌بینی می‌شد که اوج‌گیری مصرف گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای برقی جلوی آهنگ بالای رشد مصرف نفت در جهان را بگیرد.

اوپک می‌گوید که تا سال ۲۰۴۰، نفت خام کماکان بیشترین سهم در سبد انرژی مصرفی جهان را خواهد داشت. این گزارش می‌گوید که شمار خودروهای بنزینی و گازوئیل‌سوز از سال ۱۹۹۰ تاکنون بیش از دو برابر افزایش یافته و به بالای یک میلیارد دستگاه رسیده‌است. این رقم تا سال ۲۰۴۰ حدود ۶۰۰ میلیون دستگاه دیگر افزایش خواهد یافت.

شمار خودروهای دوگانه‌سوز تا سال ۲۰۴۰ به ۱۰۳ میلیون دستگاه و شمار خودروهای گازسوز و برقی به ۲۳۵ میلیون دستگاه خواهد رسید. هم‌اکنون سهم این خودروها در ناوگان ترابری جهانی بسیار اندک است، اما تا سال ۲۰۴۰ سهم خودروهایی که سوخت جایگزین بنزین و گازوئیل استفاده می‌کنند، از ۲ درصد کنونی به ۱۶ درصد و سهم خودروهای برقی از ۰٫۱ درصد به ۱۱٫۶ درصد خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، اگر شمار خودروهای غیر بنزینی و گازوئیل‌سوز در جهان با رشد بیشتری افزایش یابد، احتمالاً در سال ۲۰۴۰ نیاز جهانی به نفت زیر ۱۰۹ میلیون بشکه در روز باقی بماند.

اوپک پیش‌بینی کرده‌است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۴۰ کلاً ۱۰٫۵ تریلیون دلار در حوزه نفت سرمایه‌گذاری شود.

XS
SM
MD
LG