لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

بورل: نشست کمیسیون مشترک برجام در نیویورک در دستور کار نیست


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

مسئولان امور خارجه ایران و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور، خبر دادند که نشست کمیسیون مشترک برجام قرار نیست در حاشیه نشست سالیانه رهبران جهان در سازمان ملل برگزار شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه در این باره توضیح داد که در نشست نیویورک با همتای جدید ایرانی خود ملاقات خواهد کرد، اما جلسه جمعی ایران و طرف‌های توافق هسته‌ای برای بررسی احیای برجام در دستور کار نیست.

در همین روز، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز گفت: «در حاشیه اجلاس نیویورک، برجام یکی از موضوعات مورد بحث وزیران خارجه خواهد بود که در اینجا حضور دارند اما نشستی با اعضای ۱+۴ در دستور کار نیست و نشست با اعضای برجام دوجانبه خواهد بود.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت جدید ایران، روز دوشنبه برای حضور در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد.

آقای امیرعبداللهیان نیز در توئیتی تازه نوشته است که ‏برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی به‌مدت ۴ روز در نیویورک خواهد بود و در حاشیه این نشست با وزیران بریتانیا و فرانسه دیدار خواهد کرد.

خبر انجام نشدن جلسه عمومی مذاکرات احیای برجام در نیویورک پس از آن منتشر می‌شود که ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه ۲۹ شهریور گفته بود که مقامات ایران و قدرت‌های جهانی احتمالا در حاشیه اجلاس سالیانه رهبران جهان در سازمان ملل متحد، دیدار خواهند کرد.

آیا ایران آماده نشستن دوباره بر سر میز مذاکره احیای برجام است؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:00 0:00
لینک مستقیم

آقای لودریان گفته بود که این نشست با حضور همه طرف‌های توافق هسته‌ای وین برگزار خواهد شد، جز ایالات متحده که از آن خارج شده است.

او هدف از آن نشست احتمالی را ایجاد «فضایی مثبت» برای از سرگیری مذاکرات توصیف کرده بود که از اواخر بهار متوقف شده است.

همزمان با نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، در شهر وین اتریش نیز شصت و پنجمین کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه آغاز شده است.

در آغاز این کنفرانس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌ای به حضار گفت که تصمیمات دولت ایران بر فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت این نهاد بر ابعاد مختلف برنامه هسته‌ای ایران «تاثیر منفی» گذاشته و «به‌ طور جدی توانایی فنی آژانس را برای حفظ آگاهی» از روند برنامه هسته‌ای ایران به خطر انداخته است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در نخستین روز این کنفرانس، بر موضع قبلی ایران تأکید کرده و خواستار آن شد که پیش از توافقی دوباره در مورد برجام، ایالات متحده «در ابتدا همه تحریم‌ها را به شیوه‌ای عملی، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی لغو کند.»

ایران و کشورهای عضو برجام تاکنون شش دور مذاکره برای احیای برجام در وین برگزار کرده‌اند. این مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده، ولی بروز اختلافات بین ایران و آژانس نیز بر روند مذاکرات تاثیر گذاشته است.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد و خبرگزاری‌ رویترز/ س. ن./ پ. پ.
XS
SM
MD
LG