لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

واکنش در بازار سهام و نفت به ابتلای ترامپ به کرونا؛ رهبران جهان پیام فرستادند


بازار سهام نیویورک. عکس از آرشیو
بازار سهام نیویورک. عکس از آرشیو

با اعلام خبر مثبت شدن آزمایش کرونای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شاخص سهام در آمریکا ۱.۴ درصد سقوط کرد و قیمت نفت حدود ۳ درصد کاهش یافت.

بر اساس این تغییرات، قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا به ۳۷.۶۲ دلار کاهش یافت. نفت برنت دریای شمال نیز ۳۹.۸۷ دلار معامله شد.

دونالد ترامپ بامداد جمعه در توییتی خبر داد که تست کرونای خود او و ملانیا، همسرش، نیز مثبت شده است. او در این توییت نوشت که به اتفاق همسرش قرنطینه را فورا آغاز می‌کند و «ما با هم بر این بیماری فائق خواهیم شد».

در روزهای اخیر با توجه به تداوم پاندمی کرونا که بازار تقاضا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و همچنین افزایش تولید نفت خام، قیمت نفت پیش از این رخداد هم روند کاهشی را تجربه می‌کرد.

در همین حال قیمت دلار آمریکا در برابر برخی ارزها مثل دلار استرالیا یک درصد افزایش یافت. قیمت یورو و ین ژاپن نیز نسبت به دلار نیم درصد کاهش یافته است.

در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بازارهای مهم سهام مانند شانگهای و هنگ‌کنگ تعطیل بودند و بازار سهام استرالیا ۱.۳ درصد سقوط کرد.

در همین حال خبرگزاری رویترز این نوسانات در بازارها را «شوک اولیه» و زودگذر توصیف کرده است.

اما ابتلای رئیس جمهور آمریکا به ویروس کرونا، آن هم تنها ۳۰ روز مانده به انتخابات این کشور، فقط در بازارهای جهانی سروصدا به پا نکرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، همتای روس دونالد ترامپ، صبح جمعه در تلگرامی خطاب به او آرزوی شفای عاجل برای رئیس جمهور آمریکا و همسرش کرده است.

پیش از او بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، هم که خود چند ماه پیش به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در خانه و سپس در بیمارستان بستری شد به آقای ترامپ پیامی داده و آرزو کرده بود که زودتر بهبود پیدا کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که رابطه نزدیکی با دونالد ترامپ دارد و همین طور شارل میشل، رئیس شورای اروپا، هر یک در توییت‌هایی جداگانه به خبر ابتلای رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داده‌اند.

از سوی دیگر تدروس آدانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، نیز در واکنش به خبر ابتلای ترامپ و همسرش برای آنها آرزوی بهبودی سریع کرد.

دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر با متهم کردن سازمان جهانی بهداشت به پیروی از سیاست‌های چین، انتقادات زیادی علیه آقای آدانوم و این سازمان مطرح کرده بود.

رئيس ‌جمهور آمریکا همچنین گفت که به دلیل «قصور» سازمان جهانی بهداشت در مواجه با بحران ویروس کرونا، کمک مالی آمریکا به این نهاد بین المللی را تعلیق می‌کند.

به گزارش نشریه «د هیل» آمریکا بزرگترین کمک‌کننده به سازمان جهانی بهداشت، یکی از زیرمجموعه‌های سازمان ملل متحد، است. طبق این گزارش، آمریکا بودجه اختصاصی به این نهاد برای سال آینده میلادی را ۵۸ میلیون دلار تعیین کرده است. این بودجه سال گذشته ۱۲۲ میلیون دلار بوده است.

XS
SM
MD
LG