لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد جهان با محوریت چین امضا شد


تصویری از نشست مجازی گروه آسه‌آن که در جریان آن توافق تشکیل بلوک تجاری جدید به صورت مجازی امضا شد
تصویری از نشست مجازی گروه آسه‌آن که در جریان آن توافق تشکیل بلوک تجاری جدید به صورت مجازی امضا شد

۱۵ کشور آسیا و اقیانوسیه با محوریت چین بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد جهان موسوم به «شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» را امضا کردند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که روز یک‌شنبه ۲۵ آبان درباره این توافق، تشکیل این بلوک تجاری بزرگ را یک «کودتای بزرگ» در راستای توسعه نفوذ چین توصیف کرده است.

در توافق «شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» (RCEP) علاوه بر چین و ده کشور آسیای جنوبی،‌ کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و نیوزیلند نیز حضور دارند.

امضاکنندگان ابراز امیدواری کرده‌اند که هند نیز در آینده نزدیک به این توافق بپیوندد.

این ۱۵ کشور در مجموع حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را دارا هستند و بازارهایی با ۲.۲ میلیارد مشتری را دربر گرفته‌اند.

امضای این توافق در بحران شیوع کرونا نیز این امیدواری را در میان برخی کشورهای امضاکننده ایجاد کرده که بتوانند زیان‌های فلج‌کننده بحران کرونا را کاهش دهند.

گفت‌وگو درباره این توافق از سال ۲۰۱۲ آغاز شد و سرانجام روز گذشته در حاشیه نشست مجازی گروه آسه‌آن به امضا رسید.

لی که چیانگ، نخست وزیر چین پس از امضای این قرارداد، آن را «پرتویی از نور و امید در میان ابرها» توصیف کرد و گفت رسیدن به این توافق نشان‌‌دهنده این است که «چندجانبه‌گرایی روش صحیحی برای جهت‌دهی درست به اقتصاد جهانی است».

الکساندر کاپری، کارشناس اقتصادی دانشگاه سنگاپور به خبرگزاری فرانسه گفته است که این توافق یک عنصر مکمل برای کمک به جاه‌طلبی‌های ژئوپولتیک چین است.

دولت آمریکا در این توافق بزرگ که موارد مهمی چون کاهش تعرفه‌ها و تقویت زنجیره تامین کالا را در بر می‌گیرد، جایی ندارد.

دولت ترامپ پیش از این با استدلال حفظ کار و اشتغال در آمریکا از پیمان مشابه با عنوان پیمان تجاری اقیانوس آرام یا شراکت ترنس-پسیفیک (TPP) که با محوریت ژاپن و مشارکت ۱۱ کشور آسیا-اقیانوسیه تشکیل شده بود، خارج شد.

رسانه‌ها از پیمان تی‌پی‌پی که ایالات متحده آن را امضا کرده بود، به عنوان «محور اصلی در چرخش دولت اوباما به سوی منطقه آسیا و اقیانوس آرام» برای رویارویی با ظهور غولی به نام چین یاد می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اگرچه شرکت‌های چندملیتی مستقر در ایالات متحده می‌توانند از طریق شرکت‌های وابسته به خود در کشورهای عضو این پیمان تجاری جدید از مزایای آن بهره‌مند شوند، ولی تحلیلگران می‌گویند توافق «شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» (RCEP) ممکن است باعث شود جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در مورد تعاملات واشینگتن در منطقه تجدید نظر کند.‎

XS
SM
MD
LG