لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

وداع جهان با دیه‌گو مارادونا


عبور هواداران مارادونا از برابر تابوت او در کاخ ریاست جمهوری آرژانتین
عبور هواداران مارادونا از برابر تابوت او در کاخ ریاست جمهوری آرژانتین

هزاران نفر روز پنجشنبه ششم آذر برای وداع با دیه‌گو مارادونا، اسطوره آرژانتینی فوتبال جهان در برابر «کاسا روسادا»، ساختمان ریاست جمهوری آرژانتین، صف کشیدند. تابوت او با پرچم آرژانتین و پیراهن فوتبال معروف او با شماره ۱۰ در تالار کاخ ریاست جمهوری مزین شده است.

به مناسبت مرگ مارادونا در آرژانتین سه روز عزای عمومی اعلام شده و پیش‌بینی می‌شود که سیل حضور مردم در کاخ ریاست جمهوری آرژانتین برای وداع با او همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در شهر ناپل ایتالیا نیز هزاران نفر از هواداران باشگاه فوتبال ناپل که مارادونا دو بار آن را به قهرمانی لیگ ایتالیا و یک بار به قهرمانی اروپا رساند در اطراف ورزشگاه و سایر نقاط شهر تجمع کرده و با روشن کردن شمع و آویختن تصاویر او یاد قهرمان خود را گرامی داشتند.

با وجود نگرانی‌ها در مورد شیوع ویروس کرونا نه تنها در بوئنوس آیرس بلکه در سایر شهرهای آرژانتین نیز اجتماعات گسترده‌ای برگزار شد.

یک سخنگوی دولت آرژانتین گفت خانواده مارادونا قصد دارد پیکر او را غروب پنجشنبه در قبرستانی در حومه پایتخت و در کنار والدینش دفن کند. مسئولان این قبرستان گفتند مراسم دفن مارادونا برای ساعت ۶ بعدازظهر پنجشنبه برنامه‌ریزی شده ولی ممکن است به صبح روز جمعه موکول شود.

آلبرتو فرناندز، رییس جمهور آرژانتین که صبح روز پنجشنبه به تابوت مارادونا ادای احترام کرد، گفت: «او با دستانش آسمان را لمس کرد ولی هیچ‌گاه پاهایش را از روی زمین برنداشت.»

بسیاری از ورزشکاران سرشناس و تعدادی از رهبران جهان از جمله پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که او نیز اهل آرژانتین است به مارادونا ادای احترام کردند.

تقريبا تمامی روزنامه‌های جهان با انتشار عکس و مقالاتی در صفحات اول خود خبر درگذشت مارادونا را پوشش دادند.

يکی از جاودانه‌ترين بازی‌های مارادونا مسابقه تيم ملی آرژانتين در برابر انگليس در يک چهارم نهايی جام جهانی ۱۹۸۶ بود. او گل اول پيروزی آرژانين را با کمک دستش وارد دروازه کرد که بعدها خودش آن را «دست خداوند» توصيف کرد. ولی گل دوم که نتيجه دريبل چندين بازيکن انگليسی از خط ميانی تا داخل دروازه بود بهترين گل قرن بيستم محسوب می‌شود.

مارادونا به دليل اعتياد به مواد مخدر از سال‌ها پيش بيماری‌های متعددی داشت و چند هفته پيش به دليل لخته خون در مغزش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

وکيل مارادونا روز پنجشنه گفت خواستار تحقيقات کامل در مورد دلايل مرگ او شده و از واکنش کند خدمات اضطراری انتقاد کرد.

رييس باشگاه ناپل ايتاليا خواسته است که استاديوم اين باشگاه به نام مارادونا نامگذاری شود.

XS
SM
MD
LG